Hej!
Jag har blivit så intresserad utav fingersvampar, av släktet ramaria, inte för att äta dem utan för att titta på dem och lära mig dem.
Där jag bor finns ett större antal, där de flesta växer är det s.k.kalkbarrskog den kännetecknas av basisk och kalkrik berggrund bestående av s.k grönstenar.
Jag bor i Gullspångs kommun i Södra Råda nära sjön Skagern.
Det finns hassel och blåsippor på en del ställen där ramariorna växer.
Nu undrar jag om det finns några som har fingersvampar i sina skogar och vilken typ av skog som ni hittar dem i?
Skriv gärna några rader och berätta!
Fördelen med att studera dem är att de regnar inte bort i första taget, jag har haft gula ramarior som har växt och hållit färgen i över 6 veckor , det är fantastiskt.
De ändrar också färg under tiden de växer.
Därför är det väldigt roligt att dokumentera dem med digitalkamera.
Glöm inte att berätta var i Sveriges land som du sett ramariorna!
Hej Elisabet!
Kul att du har så fina svampmarker i närheten. Visst är det så att det finns gott om ovanliga taggsvampar där också?
Häruppe, strax söder om Umeå, har jag ännu inte sett några Ramaria-arter, men strax norr om Vilhelmina har vi hittat en svamprikt skogsområde (nästan bara gran), där jag har hittat en Ramaria (testaceoflava, gultoppig fingersvamp). Den och beskvaxingen är det enda som avslöjar att det är lite rikare mark, annars ser man bara vanliga mossor där - och massvis med spindelblomster.
Förra hösten var vi en vecka på Gotland, och det var rätt frustrerande att inte ha med sig rätt böcker för att kunna bestämma alla Ramaria-arter som vi såg i tallskogarna där…
Vilken bestämningslitteratur använder du?
Hej Irene.
Det finns ingen bra bestämmningsnyckel på ramariorna, och allt material måste mikroskopieras, jag har kommit i kontakt med Lennart Söderberg genom Svensk mykologisk tidskrift (jordstjärnan) han har hjälpt mig att artbestämma en del av mina fynd.
Han tar emot svampar om de är bra dokumenterade, gärna med foto.
I skogen där ramariorna växer finns också ett stort antal taggsvampar.
Johan Nitare skogsstyrelsen har kommit med ett förslag angående inventering och skydd när det gäller taggsvampar som har fjäll, släktet sarcodon, dessa skogar finns snart inte längre kvar i Europa, här i Sverige finns de fortfarande kvar till en viss del.
Förslaget är ej beslutat ännu, därför kan man nog inte få tag på materialet om fjälltaggsvamparna ännu!
Mvh.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.