0 2052 visningar

11 svar

Blek ostronmussling?

Geraldine Vällingby

17 aug 2008 kl. 16:27

Är detta

blek ostronmussling
pleurótus pulmonárius

Har aldrig tidigare hittat denna svamp, och inte hört talas om den så mycket tidigare, förutom här på FORUMET.

Skickar med ett gäng bilder, både från skog och hemma.

0

Geraldine

17 aug 2008 kl. 16:29

...

0

Geraldine

17 aug 2008 kl. 16:30

...

0

Geraldine

18 aug 2008 kl. 11:17

Ingen * som vet?

0

Michael Krikorev

18 aug 2008 kl. 11:52

Hej Geraldine, jag är lite osäker, har därför inte svarat. Tycker inte den ser ut som varken blek eller vanlig ostronmussling, iallafall inga typiska ex.

0

Geraldine

18 aug 2008 kl. 12:06

Ok. Det blev vita sportryck på det svarta tyget om det kan hjälpa. Vad kan det annars vara. Har du något förslag?

0

Geraldine

20 aug 2008 kl. 12:58

Kan det vara mjukmussling
crepidótus móllis?

0

Irene A

20 aug 2008 kl. 15:07

Ingen mjukmussling om sporavtrycket är vitt.
Nog är det någon sorts ostronmussling, men färgen är inte typisk för blek ostronmussling. Om den växer på asp, kan det vara en snarlik art som eventuellt ska kallas Pleurotus salignus.
Annars finns väl också möjligheten att det är en “ostronskivling”, d.v.s. någon förrymd odlad variant?

0

Geraldine

20 aug 2008 kl. 15:26

Ok, tack för svaret.

Har kollat runt på P.salignus en stund. Hittar inga bilder på en sådan.

0

Pleurotus salignus

Irene A

20 aug 2008 kl. 17:07

En bra bild av Pleurotus salignus:
http://users.skynet.be/bs133881/champis/pleurotus_salignus_(yd)_1.htm

Den allmänna uppfattningen är att den arten är synonym med Pleurotus ostreatus (?), men det här är min tolkning av arten (som dessutom stämmer mycket bra med ovanstående bild):
Den förväxlas förmodligen oftast med P. pulmonarius, eftersom den är mindre och blekare än ostreatus och kan hittas under försommar och tidig höst (särskilt på asp). Unga exemplar har en grålila färgton och hattarna har en bredare musselform, medan blek ostronmussling oftast är mer spatelformad och gräddfärgad.

0

"JAS" Helsingborg

20 aug 2008 kl. 18:16

Jag plockar rätt mycket av den runt HBG och i övriga skåne och jag måste säga att ibland så blir jag fundersam. På samma stam lega eller stubbe så kan färgen variera från mörkt blågrå till nästan vit åtminstone smuttsvit och då funderar jag på om det är flera varianter på samma ställe men jag tror inte det utan de varierar i färgen på detta viset. Din “bleka” ser väldigt glansig/porslinsaktig ut och som det sagts innan inte precis representabel för den bleka men å andra sidan vilka är det? Jag tänkte lägga upp lite olika varianter i en senare tråd under hösten.

0

JAS

Geraldine

20 aug 2008 kl. 19:50

Vad bra, jag väntar med spänning!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone