Jag har tydligen (enligt en hittils) fått tag i smörsopp idag (kolla min tråd nedanför)
Jag tänkte höra om ni har några bra sätt att tillaga denna? Är den god att smörsteka, kan man frysa ner den eller ska den förvällas och hålla på...
Tacksam för hjälp // Johannes nybörjaren
Nu måste ni lugna ner er lite, mina matlagningskunskaper är lika stora som svampkunskaperna…
Skrapa foten är ett begrepp nytt för mig, det förstår jag inte hur man gör. Menar du att jag ska lägga i svampen som den är i en varm stekpanna för att på nått sätt få bort vätskan, och sen klicka i smör? Eller ska den kokas i vatten i stekpannan?
En annan sak jag inte riktigt har hittat, och jag har sökt ganska flitigt. Är hur man förväller. Vad jag har förstått så kokar man svampen i rikligt med vatten och silar sen bort vattnet, men hur ska man då kunna frysa ned den i sitt eget spad?
mvh // johannes
Gör som jag skrev. Du skrapar av klegget på foten.Du har väl skrapat potatis nån gång eller?
Du ska inte hälla nåt vatten i stekpannan. Gör bara som jag skrev.LÄgg dem i torr panna. Vattnet som kommer ut kokar du sedan bort.Passa när det börjar torka så det inte bränner vid. Klicka på smör sedan o stek.
Jag har skalat potatis en gång… Det är väl allt ;)
Jag ska nog ta två av svamparna och ha på mackorna ikväll eller imorgonbitti…
Resten ska jag nog förvälla och frysa in för senare tillfällen… Ska man flå bort hatthuden och skrapa foten när man förväller också eller ska man bara tärna hela svampen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.