0 6504 visningar

8 svar

Smörsopp

Johannes Glännman

17 aug 2008 kl. 17:52

Jag har tydligen (enligt en hittils) fått tag i smörsopp idag (kolla min tråd nedanför)

Jag tänkte höra om ni har några bra sätt att tillaga denna? Är den god att smörsteka, kan man frysa ner den eller ska den förvällas och hålla på...

Tacksam för hjälp // Johannes nybörjaren

0

BirgittaD

17 aug 2008 kl. 17:55

Du kan smörsteka den stuva eller torka för senare tillagning. Det går även att frysa in den förväld i sitt eget spad.

0

Charina Halland

17 aug 2008 kl. 17:55

Skrapa foten.Dra av hatthuden. Dela i bitar. Lägg i stekpannan. Koka bort vätskan. Klicka i smör o stek.Bon apetit!

0

Johannes Glännman

17 aug 2008 kl. 17:59

Nu måste ni lugna ner er lite, mina matlagningskunskaper är lika stora som svampkunskaperna…

Skrapa foten är ett begrepp nytt för mig, det förstår jag inte hur man gör. Menar du att jag ska lägga i svampen som den är i en varm stekpanna för att på nått sätt få bort vätskan, och sen klicka i smör? Eller ska den kokas i vatten i stekpannan?

En annan sak jag inte riktigt har hittat, och jag har sökt ganska flitigt. Är hur man förväller. Vad jag har förstått så kokar man svampen i rikligt med vatten och silar sen bort vattnet, men hur ska man då kunna frysa ned den i sitt eget spad?

mvh // johannes

0

Charina halland

17 aug 2008 kl. 18:02

Gör som jag skrev. Du skrapar av klegget på foten.Du har väl skrapat potatis nån gång eller?
Du ska inte hälla nåt vatten i stekpannan. Gör bara som jag skrev.LÄgg dem i torr panna. Vattnet som kommer ut kokar du sedan bort.Passa när det börjar torka så det inte bränner vid. Klicka på smör sedan o stek.

0

Johannes Glännman

17 aug 2008 kl. 18:05

Jag har skalat potatis en gång… Det är väl allt ;)

Jag ska nog ta två av svamparna och ha på mackorna ikväll eller imorgonbitti…

Resten ska jag nog förvälla och frysa in för senare tillfällen… Ska man flå bort hatthuden och skrapa foten när man förväller också eller ska man bara tärna hela svampen?

0

Johannes Glännman

17 aug 2008 kl. 18:07

Tänkte bara kolla så man inte ska dra av rören också, eller kan de ätas?

0

Charina halland

17 aug 2008 kl. 18:09

Är rören gula o fina så går de med oxo. Hattahuden ska av , ja!!

0

Johannes Glännman

17 aug 2008 kl. 18:13

Tack så mycket för all hjälp… Evigt tacksam…

mvh // johannes

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone