0 69 visningar

2 svar

Torkning

Marita Olsson

18 aug 2001 kl. 10:52

Är det lämpligt att torka den vanliga gula kantarellen?

Jag har just försökt mig på detta vid två olika tillfällen. Den första gången gick bra men nu så har kantarellerna blivit som en degig kladdig massa. Ska jag slänga bort dem eller blir de bra om de får torka vidare?

0

Berit Andersson

19 aug 2001 kl. 11:20

Det går jättebra att torka gula kantareller. Dela bara på dom och sen lägg dom på antingen handukar eller tidningar, but dessa om de blir fuktiga. Annars kan du strö ut dom i flätade brödkorgar, då kommer det in luft underifrån. Att trä dom på en sytråd och hänga torrt gå också, men det är ganska tidskrävande om man har 10L!;-)
Lycka till!

0

Michael Krikorev

19 aug 2001 kl. 23:19

Kantarellen blir gärna hård, seg och något besk efter torkning.
Den blir också ofta besk om man färskfryser den.

Kantarell är godast tillagad direkt från skogen, men för långtidsförvaring rekommenderar jag infrysning efter förkokning:
Koka bort allt vattnet i svamparna genom att lägga dem i torr panna/kastrull, låt stå på svag värme tills vätskan i svamparna tvingats fram och kokat bort.

Lägg sedan de avsvalnade svamparna i tätslutande burkar eller påsar och lägg i frysen. Håller sig bra minst ett år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone