0 1637 visningar

19 svar

Bokskog!

Johanna

17 aug 2008 kl. 21:48

Vi har precis flyttat och måste hitta nya svampställen. Vi bor nu i Skåne omgivna av bokskogar. Fantastiskt..men jag är mest van vid gran och det man hittar där. Vilken matsvamp ska jag titta efter i dessa skogar?

0

klas jaederfeldt

17 aug 2008 kl. 22:09

du hittar bla. stor lökbroskskivling, snakar mellan lök och vitlök, jättebra att blanda i köttbullar, önskar att den fanns i Sdml.

0

Peter

17 aug 2008 kl. 22:41

Kanske något för Anders Vendel att ta in på sina skånska restauranger?

Vårens och sommarens trend var “ogräs” i mat. Nu kanske det är dags för lite skummare svampar?

“Anklever med lökbroskskivling”

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 22:44

ohanna, var bor du? Och om du kollar på signaturerna här på forumet så upptäcker du att vi är några st. som bor i skåne och vi brukar dela med oss av våra fynd, här finns det rätt så många olika biotoper där det finns svamp olika svampar pricis likadant som i övriga Sverige. Jag har i dagarna hittat en del ostronmusslingar, kremlor, Vitspröding och nejlikbroskskivling och nu borde sopperna vara på gång och stolt fjällskivling ute på betesmarkerna. Hör va dig så kan du få en del tips.

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 22:57

Har just idag plockat de första Lökbroskskivlingarna ca: 2 lit. nu är de torkade och huset luktar mums. (tycker jag i alla fall)

0

Stefan HBG

17 aug 2008 kl. 23:00

Hittade en flock Stora lökbroskingar igår i Vargadalen på söderåsen. Vilken underbar doft av mild vitlök.
Johanna det är bara att kolla på forumet för tips.

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 23:13

Här får du 3 bilder till på lökbroskingen, tagna i HBG. idag.

0

Peter, Linköping

18 aug 2008 kl. 20:00

Jag hittade lökbroskskivling även här uppe.

0

peter

klas jaederfeldt

18 aug 2008 kl. 20:03

lökbroskskivling finns nästan över hela landet, men var det Stor lökbroskskivling du hittade så var det bra, trodde bara den fanns i skåne blekinge å halland

0

GretheF Skåne

18 aug 2008 kl. 20:19

jag brukar hitta båda kremla, kantarell och Kj och en hel del annat också ,det brukar stå i böckarna om det är gran eller lövskog dom växar i.Stenestad är spännande tycker jag

0

peter

Peter

18 aug 2008 kl. 21:42

Klas, det kan jag inte svära på. Skall kolla upp det.

0

Klas och Peter

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 21:50

Jag har hittat den i mängder i olika eklandskapslokaler, bl.a. i Sturefors vid Sundsbron.

0

Klas och Peter

Peter

18 aug 2008 kl. 23:08

Det här var i Vallaskogen, massor av ek och hassel i närheten.

Vanlig lökis? Ätlig?

0

Klas och Peter

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 23:12

Kryddsvamp. Inte mycket mat!
Vallaskogen - och Tinnerö och…...också innehållsrika!

0

Klas och Peter

Peter, Linköping

18 aug 2008 kl. 23:18

Förse mig gärna med flera heta tips om svamplokaler kring Linköping…då det förefaller som om du håller dig till Uppsala och därmed inte behöver dem…

0

Peter

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 23:43

Jag har hållit till där under delar av ganska många år mellan -63 och -81, därefter då och då, och på senare år varje höst för frivilligt “arbete” med en hypogeisk svamp. Men nu är det nog sovdags!

0

Peter

Peter

18 aug 2008 kl. 23:53

En hemlig tryffelverksamhet i ek- och hasselskogarna runt Sturefors och Tinnerö...hmm…

0

Peter

klas jaederfeldt

19 aug 2008 kl. 07:57

vanlig lökis på din bild

0

peter

klas jaederfeldt

19 aug 2008 kl. 07:58

kolla JAS bilder

0

Peter

Peter, Linköping

19 aug 2008 kl. 09:41

Den må vara vanlig, men den luktar fint. Skall plocka några stycken idag och smaka av dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone