0 358 visningar

5 svar

Går och torka...?

Elizabeth

17 aug 2008 kl. 21:49

Jag är en 5 år gammal svampplockare. Kan någon säga ifall det går att torka citron- och mjölskivlingar?
Elizabeth

0

Johanna

17 aug 2008 kl. 21:54

Ja, det går att torka det mesta mer eller mindre bra. Skär allt i så tunna skivor som möjligt om du inte har “torkapparat”. Men jag tycker att det bästa dock är att tillaga svampen och frysa in i små föpackningar man får mest ut av dem då - utom trattisar som är godast att torka!

0

Peter

17 aug 2008 kl. 22:39

...och sandsopp. Förmodligen också karl-johan, tycker i alla fall jag.

0

Karin Hedén

17 aug 2008 kl. 22:53

Hej Elizabeth!
Allt går att torka utom de underbart gula kantarellerna. Blek taggsvamp har ungefär samma konsistens som kantareller och bitarna blir lätt hårda som små stenar när man torkar dem.
Kantareller behandlas bäst så här tycker jag: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

Just de två sorter Du nämner blir inte heller särskilt lyckade när man torkar dem. Mjölskivlingen torkar ihop till ett litet skört fnas och den citrongula slemskivlingen har kletiga bitar som lätt fastnar i underlaget vid torkningen. Men visst går det!

Lycka till!

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 22:53

Det finns många svampar som vinner på att torkas. Jag tycker att bästa sättet förutom torkning, alla mår kanske inte så bra av att torkas, är att konservera dem på “gammaldags” vis i glasburkar och så är det mer ekonomiskt än att frysa dem och hållbarheten är betydligt längre för torkad och konserverad än fryst.

0

Elizabeth

18 aug 2008 kl. 12:27

Tack för alla svar! Nu har jag lärt mig ytterligare en sak. Att konservera svampar på “gammaldags” vis. En liten detalj som jag undrar över är om det finns svampar som man absolut INTE ska blanda i burken… Vad vet ni om det?
Elizabeth

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone