Ja, det går att torka det mesta mer eller mindre bra. Skär allt i så tunna skivor som möjligt om du inte har “torkapparat”. Men jag tycker att det bästa dock är att tillaga svampen och frysa in i små föpackningar man får mest ut av dem då - utom trattisar som är godast att torka!
Hej Elizabeth!
Allt går att torka utom de underbart gula kantarellerna. Blek taggsvamp har ungefär samma konsistens som kantareller och bitarna blir lätt hårda som små stenar när man torkar dem.
Kantareller behandlas bäst så här tycker jag: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
Just de två sorter Du nämner blir inte heller särskilt lyckade när man torkar dem. Mjölskivlingen torkar ihop till ett litet skört fnas och den citrongula slemskivlingen har kletiga bitar som lätt fastnar i underlaget vid torkningen. Men visst går det!
Lycka till!
Det finns många svampar som vinner på att torkas. Jag tycker att bästa sättet förutom torkning, alla mår kanske inte så bra av att torkas, är att konservera dem på “gammaldags” vis i glasburkar och så är det mer ekonomiskt än att frysa dem och hållbarheten är betydligt längre för torkad och konserverad än fryst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.