0 364 visningar

15 svar

Några små från idag, vikla?

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 21:57

Ja jag fick låna pappas bil ett par timmar idag oxå, gud hur skall det gå nu, minst en vecka utan bil:( men jag hittade en del idag i alla fall men inget ätbart, det gör inget för det ät lugnet i skogen som är mumma för själen. Det kommer några serier och den första 2 bilder är en liten svamp ca:3 cm hör och hatten max, 1 cm i diameter, den växer i mossa lite överallt.

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 22:01

Inte så hög bara 3-4 cm men en förhållandevis stor hatt, vad?

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 22:02

En som är 4-5 cm hög med en förhållandevis liten hatt!

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 22:03

En som jag trodde var en hätta och det kanske det är, med ådrad hatt.

0

Hans v E

17 aug 2008 kl. 23:15

3 och 4 är sköldskivlingar. Har inte tid att kolla vilka. Måste sova.

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 23:16

Vi kan ta det imorgon kanske, jag är åxo på väg till bingen!

0

Michael Krikorev

17 aug 2008 kl. 23:18

1. vaxnavling

2. Ser ut som en spindling i undersläktet Telamonia, men jag vet inte vilken art.

3. En skölding, möjligen småskölding eller nätskölding (se den rynkiga hatten) men noggrannare studier krävs för att vara säker (ser ut som samma art du hade i en tidigare tråd? Den kan också vara nätskölding om den var rynkig).

4. Vacker bild! Förmodligen åderskölding (Pluteus thomsonii), men de finns fler arter som kan få så nätådrig hatt (ex. nätskölding). Kräver närmare titt för säkert namn.

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 23:24

Tack Michael Krikorev* jag får nog börja samla på mig svamparna och sända dem till någon för närmare bestämning men till vem? Nu kommer jag inte ut i skogen på ett tag tyvärr.

0

Michael Krikorev

17 aug 2008 kl. 23:39

Tyvärr finns det ingenstans man kan skicka svampar för att få dem artbestämda. Det hade ju varit en kanonbra tjänst, men många gånger tar det lång tid med mikroskopering och litteratursökning för att få ett säkert namn. Ibland kan man efter förfrågan skicka kollekter till experter som är intresserade av en speciell svampgrupp, men jag känner inte till någon “Pluteus-expert” som du skulle kunna vända dig till.

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 09:30

Hej Michael Krikorev*. Det var ju synd, du kanske skulle starta en sådan tjänst, eller någon annan och ta betalt för det! :) Men det är klart att då går det åt att skapa ett bra kontaktnät med villiga personer, det är nog inte så lätt. jag får väl leva i ovishet och stå ut med det.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 09:43

Men “då” kan nån annan än superexperterna hitta nya arter, och det är kanske inte meningen!..;((

0

Jan A,

Hans v E

18 aug 2008 kl. 10:32

Vad menar du med det? Det vore väl inget fel om vanliga människor gör sällsynta fynd! Tvärtom. Det sprider mykologiintresset.

0

Jan A,

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 11:24

Hur ska vi “VETA” vad vi hittar då, om ingen vill titta på våra fynd?

0

Jan A,

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:23

Ja du Jan där slog du huvdet på spiken, hus skall jag få veta vad jag har hittat om ingen hjälp går att få???

0

Irene A

18 aug 2008 kl. 19:06

Den sista är alldeles säkert åderskölding, Pluteus thomsonii, med den rödbruna tonen på hatten och blygrå i foten.

Jag känner inte heller till någon “pluteolog”, men på botaniska museet i Lund finns ett svampherbarium dit det går att lämna svampar och få hjälp med artbestämning (om man har tur).
I Skåne finns en svampklubb som det går att ta kontakt med, kanske kolla kalendern och följa med på någon utflykt:
http://www.puggehatten.se/

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 19:36

Tack även för detta Irene A*, Och pugehatten skall jag nog gå med i.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone