Skulle just skriva att jag blir så avundsjuk, så hade Jan gjort det också. På “purpurfingersvampen” alltså. Har aldrig hittat den. Men den heter tyvärr luddfingersvamp (sämre namn, men den är finluden och det ÄR viktigt att använda de officiella namnen).
Jordstjärnan tycker jag ser ut som kamjordstjärna.
Det finns “sadlade” hattmurklor (hatten sadelformad). Den sista skulle kunna vara en sån, ex.vis flikig skålmurkla -Helvella chinensis eller sadelmurkla H. ephippium. Smal hattmurkla - H elastica är inte sadlad. Vad gäller den näst sista tror jag mer på parkhattmurkla - H. albella.
Kollat och kollat murklor och kommit fram, att den första kan vara parkhattmurkla och den andra
kan vara smal hattmurkla.
Man blir helt slut i huvudet på att försöka lista ut vad för svampar man hittat och fotat. Det är mycket trevligare att gå i skogen utan någon som helst press och fota nya fynd,men sen….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.