0 306 visningar

22 svar

Karl Johan

Arne

18 aug 2008 kl. 10:34

Hittade “några” Karl Johan i helgen. Det var i Roslagen mellen Norrtälje och Kappelskär.

0

Värmdöbo

18 aug 2008 kl. 10:38

Å du milde tid! Vilken otrolig mängd, vad rik du måste känna dig nu, stort Grattis!

0

Johannes Glännman

18 aug 2008 kl. 11:24

Satan i gatan vad svamp…!

mvh // johannes

0

Janett

18 aug 2008 kl. 12:45

Grattis, vilken lycka att hitta så mycket karl Johan!! har heller aldrig sett så många kallar på en gång.

0

Geraldine Vällingby

18 aug 2008 kl. 12:48

Vilken skatt du hittat!

0

anithau

18 aug 2008 kl. 12:50

Jag sällar mig till de övriga gratulanterna.
Vilken känsla det måste ha varit att hitta alla dessa skönheter.
Underbart

0

Stefan HBG

18 aug 2008 kl. 13:40

YEPP, nu har man en sömnlös natt att se fram emot :). Vilken bild.
Grattis Arne.

0

cicki T Belgien

18 aug 2008 kl. 13:59

Jisses, hur fick du hem allt detdär? Hade du släpkärra med dig?

0

Mvh, Arne

18 aug 2008 kl. 14:07

Tack för alla lyckönskningar. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte var ensam om att plocka all svamp, min flickvän också var med och plockade. Vi var tyvärr tvungna att slänga ca 30% när vi kom hem och finrensade svampen

0

GretheF Skåne

18 aug 2008 kl. 16:32

Grattis till dom fina Kj det är roligt att se dom igen

0

Totte Gbg

18 aug 2008 kl. 17:00

Oj tjena va KJ!!! :DDD Grattis intämmer jag med…

0

Ola H / Kil

18 aug 2008 kl. 23:05

Tjusigt Arne! Vad tänker du göra med dem?

0

AnnSofie

24 aug 2008 kl. 13:03

Oj, vilken härlig fångst!!
Vore kul att veta hur du gör med svampen efter plockning. Jag ser att du lagt den på tidningar…låter du den ligga till nästa dag innan du rensar osv, förväller du svampen eller torkar du den?
Jag är “gröngöling” vad gäller karljohan så jag tar tacksamt mot tips vad gäller karljohan!  Tack på förhand!

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 13:08

Kanon Arne! Men man blir inte så lite avis, blir sömnlösa nätter här oxå. Har någon Skåning sett till några Kj? Jag har bara sett Grynsopp än så länge :((

0

Iggy

24 aug 2008 kl. 13:27

Hittade själv ett par kilo KJ på en timme. Gick hem när papperskassen var full. Vilket KJ år. Massa brunsopp oxå. Och tutsoppar förstås….de verkar bli väldigt många

0

hanna

24 aug 2008 kl. 13:51

hittade oxå några i Roslagen, bland annat den här

0

ingela

24 aug 2008 kl. 13:54

vet du om gallsopp är giftig?

0

Sola

25 aug 2008 kl. 07:38

I Värmländska Väse väster om Karlstad är skogen nu full av Karl Johan och andra fina stensopp.

0

Vad gör jag med dom.

Arne

25 aug 2008 kl. 08:26

Hej AnnSofie.
Anledningen till att dom liger på tidningar är bara att jag inte vill ha dom direkt på arbetsbänken. Jag förväller och fryser in, jag torkar en del och använder sedan som krydda i såser och när jag kokar pasta eller bulgur. Jag lägger också in dom på italienskt vis. Jag ska försöka att lågga in receptet under Recept.

0

Tolle

25 aug 2008 kl. 12:53

Det har poppat upp mängder av K-J i Ulricehamnstrakten. Har själv plockat 10kg fina i helgen.

0

Boman

25 aug 2008 kl. 16:45

hanna, du vet väl att det där på bilden är en gallsopp?

0

Boman

Andersson

25 aug 2008 kl. 21:15

vad är det på den bilden som gör dig säker på att det är en gallsopp?

0

Boman

Boman

25 aug 2008 kl. 23:00

Färgtonen på rören, färgen på foten, att rören är lite “svullna” och svämmar över hattkanten är för mig typiskt för gallsopp. Men jag kan ju ha fel. Smak och doft är annars det enda jag kan vara säker på när det gäller identifiering av den svampem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone