0 1201 visningar

7 svar

Vedsvampar

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 13:30

Det luktade i lördags morse så illa (1) invid datorn att det trots pissmyrskadorna blev en förmiddagssvamptur som började vid en tallstubbe med vackra men oätliga svampar. (2)
En ticka på en granstubbe behöver jag däremot hjälp med. Den är 4-5 cm. (3)

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 13:34

Nästa på klen björklåga känner jag till, men denna hade en hyresgäst, en snygg snigel, inte M-snigel, kanske brun skogssnigel som slemmat av sig. Vad säger du Klas? (4,5)
Här (6) en vit “sommartrattskivling” och en vedbo. Tyvärr har jag ingen bra bild på översidan av denna. Nån som vet?
Hur många trattskivlingar av “sommar”-typ finns det?

0

Michael Krikorev

18 aug 2008 kl. 14:01

Tickan i första inlägget på granstubben kan vara en väldigt ung sotticka, men svårt att säga säkert när de är så unga.

Vita trattskivlingar finns det många av så den vågar jag inte säga något om. Den andra skivlingen med gulatiga skivor kan vara fläckbitterskivling, den är bitter i smaken, blir brunfläckig på skivor och hatt som äldre, vanlig art på barrved.

0

Hans v E

18 aug 2008 kl. 16:39

2: Svaveltofsing (svavelgul toftskivling).
3: Röddroppig ticka!?? (Men jag tycker också den har sottickehabitus).
6: Mjölskivling och annan Gymnopilus än fläckbitter eller Pholiota (om nån förstår vad jag menar).

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 17:01

Tack Michael och Hans. Sottickan eller annan har jag koll på och ska återbesöka. Får väl kolla bitterskivlingen också då. Växer strax intill.
Nej, Hans, inte mjölskivling. Jag skrev vit “sommartrattsking” och menar det. Har hittat ovanligt många såna i år och undrade bara hur senaste läget är i “gruppen”.
Svaveltofsskingen var inte avsedd för nån *...

0

Skogsfrun i Obbola

18 aug 2008 kl. 18:35

Är inte 3:an en klibbticka? Hård eller mjuk?

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 18:42

Tack Skogsfrun, mittemellan! Jag har sett många x-tusen klibbtickor, men aldrig nån sån här. Vi får väl se, ska hålla den under uppsikt!

0

ojoevgkojg

4 feb 2021 kl. 13:28

fin ordenstjärna! jag har en ochså men den är bara ett skott och har inga blommor än

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone