Det luktade i lördags morse så illa (1) invid datorn att det trots pissmyrskadorna blev en förmiddagssvamptur som började vid en tallstubbe med vackra men oätliga svampar. (2)
En ticka på en granstubbe behöver jag däremot hjälp med. Den är 4-5 cm. (3)
Nästa på klen björklåga känner jag till, men denna hade en hyresgäst, en snygg snigel, inte M-snigel, kanske brun skogssnigel som slemmat av sig. Vad säger du Klas? (4,5)
Här (6) en vit “sommartrattskivling” och en vedbo. Tyvärr har jag ingen bra bild på översidan av denna. Nån som vet?
Hur många trattskivlingar av “sommar”-typ finns det?
Tickan i första inlägget på granstubben kan vara en väldigt ung sotticka, men svårt att säga säkert när de är så unga.
Vita trattskivlingar finns det många av så den vågar jag inte säga något om. Den andra skivlingen med gulatiga skivor kan vara fläckbitterskivling, den är bitter i smaken, blir brunfläckig på skivor och hatt som äldre, vanlig art på barrved.
Tack Michael och Hans. Sottickan eller annan har jag koll på och ska återbesöka. Får väl kolla bitterskivlingen också då. Växer strax intill.
Nej, Hans, inte mjölskivling. Jag skrev vit “sommartrattsking” och menar det. Har hittat ovanligt många såna i år och undrade bara hur senaste läget är i “gruppen”.
Svaveltofsskingen var inte avsedd för nån *...
fin ordenstjärna! jag har en ochså men den är bara ett skott och har inga blommor än
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.