0 541 visningar

19 svar

någon som vet?

patrik

18 aug 2008 kl. 15:05

hej har plockat för första gången i dag någon som vet om de är ätliga kantareller eller någon man kan förväxla dem med?

0

Vivianne

18 aug 2008 kl. 15:17

Ser ut som narrkantarell, ej matsvamp.

0

patrik

18 aug 2008 kl. 15:17

skrev fel är det kantareller är de naturligt vis ätliga haha

0

patrik

18 aug 2008 kl. 15:20

oj då trodde inte det fanns någon att förväxla med

0

Marusjka

18 aug 2008 kl. 15:24

Jag tycker det ser ut som att du möjligen har några kantareller bland narrkantarellerna. Den uppe till vänster ser kantarellig ut men jag ska inte svära på det.

0

patrik

18 aug 2008 kl. 15:25

då vågar man inte leta kantarell heller fn. med. vad vågar man sig då på?

0

patrik

18 aug 2008 kl. 15:26

kände på hatten nu de var filt aktiga

0

Marusjka

18 aug 2008 kl. 16:01

då har du börjat få koll på skillnaden mellan narrkantarell och vanlig? du har säkert redan läst i databasen om kantarell och narrkantarell. ge inte upp svampplockandet nu! soppar är ju ett annat bra nybörjarområde att ge sig in på.

jag är också rookie och man vill ju ta det säkra före det osäkra. en svensson-kantarellplockare har jag dock varit sen barnsben.

0

cicki T Belgien

18 aug 2008 kl. 16:21

Misströsta inte Patrik! Har gjort samma misstag.  Det “värsta” som kan hända är att du tillagar narrkantareller. Dom är inte giftiga men kanske inte lika smakrika som kantarellerna.

0

patrik

18 aug 2008 kl. 20:44

deta är kanske bättre då plocka i kväll vid snogeholmssjön i skåne?

0

patrik

18 aug 2008 kl. 20:53

ingen som kan svara?

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 21:03

Jodå, de från Snogeholmssjön kan du äta. De smakar Kantarell!

0

patrik

18 aug 2008 kl. 21:06

tack för hjälpen huuu jag har lagat till narrkantarell för ett par dagar sen och ätit dem tur man lever kanske?

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 21:09

Om du äter såna tills du spricker så kanske du dör - om “de” inte syr ihop dig!

0

patrik

18 aug 2008 kl. 21:12

hehe nej så många var det inte jag åt. är det inte tidigt för kantarell i skånes södra delar nu?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 21:16

Nej, absolut inte snarare borde de första ha funnits för en månad sedan.

0

patrik

18 aug 2008 kl. 21:19

ok men det var skoj hitt dem var bara ute en halv timme och så är det mitt första svamp år hehe tur jag överlevde mitt misstag att äta narrkantarell får nog vara lite mer försiktig så det inte blir min död haha

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 21:24

Nu har du ju hittat hit, så fota svampen och sänd in bild hit innan du äter nästa gång och skaffa dig en bra svampbok. Klas Jaederfeldt har just kommit ut med en. “Svampboken” ICA förlaget. ÄT ALDRIG svamp du inte är säker på, det kan faktiskt ställa till med oönskade effekter.

0

patrik

18 aug 2008 kl. 21:26

ja jag förstår det nu . men vad ska man nu söka tycker du någon mer nybörjare svamp

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 21:41

Tja sopperna är bra, fins inga giftiga mer än på Gottland men förståss några som inte smakar så gott, En som är lätt och som verkar finnas gott om i Skåne är ostronmussling. Men som sagt köp en bra svampbok, där får du massor av bra tips och det finns inte så många genvägar till denna hobby, det är ett evigt tragglande med nya sorter och nya rön Men det är jättespännande och kul att lära sig nya saker hela tiden, så lägg inte av utan plugga lite och stanna kvar här så lär du dig. Lycka till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone