Hoppas jag inte är för tjatig. Jag chansar på att du orkar lite till.
Jag har ingen rutin på brunsopp men Karl-Johan däremot har jag hanterat en del.
De rödbruna stensoppar jag är van är som regel mycket rundare eller bulligare skulle jag vilja säga när de är i storlek o ålder som på bilden. En ung rödbrun har också en för svampar mycket unik konsistens i rått och färskt skick. Att skära i dem kan nästan jämföras med att skära i ett päron. Någon kommentar till det Birgitta?
Vore även intressant att höra andra kommentera bilderna.
Tror inte på tallkalle med den pygméväxten. Har aldrig hört talas om att DEN ens brukar blåna lite. Hur mycket blånande soppar blånar har också med väderleken att göra. Nu är det också så att brunsoppen har en del rätt likartade, nära släktingar, men det är nåt för stjärnorna att fortsätta med…
Den tydligaste karaktären för brunsopp vs stensopparna, är väl att porlagret är gult från början (förutom att det brukar blåna vid tryck). De verkar lite väl små och spinkiga för att vara något annat än brunsopp, men en bild på undersidan hade varit till god hjälp..
om det var min korg du menade så hittade jag den på Jilles antik &loppis till det hiskeliga priset av 30:-
Sen tycker jag att Karljohan i år är otroligt oangripna, har plockat 15 kg och bara 2 nävar har kastats pga maskangrepp
har bara sett totalt ca 7 snyltning angrepp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.