0 274 visningar

12 svar

Några Hättor vilka då ?

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:05

Jag har sett och fotat några Hättor de senaste dagarna. Nu är det så att på en del har jag bara 1 eller 2 bilder då en del bilder blev katastrofala. En del kanske till och med är samma art men jag hoppas att någon * klan hjälpa mig eller så klart någon annan som vet. 6 serier eller som sagt enstaka bilder. Och jag hoppas nu att det är Hättor, om inte så får jag väl veta det. Serie 1 Blodhätta kanske?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:09

Serie 2, Sommarhätta kanske?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:12

Seri 3, växer ju tuvad men det käns inte som Tuvhätta eller?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:12

Serie 4 ?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:14

Serie 5 ?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 18:16

Serie 6 bara 1 bild vad om det går?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 21:28

Inga komentarer till dessa?

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 22:58

?

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 23:15

Inget att äta eller vara rädd för!

0

Michael Krikorev

18 aug 2008 kl. 23:26

Serie 1: Blodhätta

Serie 2: Ja, kanske sommarhätta, iallfall på första bilden men omöjligt att säga utan en titt i mikroskopet.

Serie 3: Ja, kanske tuvhätta, den brukar ha den där tandade hattkanten, men ser i övrigt inte helt typisk ut, kan likaväl vara någon annan hätta. 

Serie 4: De grå hättorna går nästan aldrig säga ett säkert namn på utan mikroskopering tyvärr! Kanske sommarhätta…

Serie 5: Ingen aning men en hätta är det iallfall.

Serie 6: Kanske mörkeggad blodhätta. Den har en mörkröd skivegg och utsöndrar en mörkröd saft, men svårt att säga utan att se dessa detaljer.

0

"JAS" Helsingborg

19 aug 2008 kl. 09:53

Tack Michael! Faktiskt börjar det återigen kännas som om man skulle skaffa sig ett mikroskop, för nycklar finns det väl att få tag på?

0

Michael Krikorev

19 aug 2008 kl. 10:17

Jodå, nycklar finns men det är inte alltid man kommer fram till rätt art ändå. När det gäller hättor så finns Arne Aronsens hemsida som är mycket bra:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/key1.htm

Jag har också fått höra att Funga Nordica går i tryck i veckan eller nästa. Vi är många som har sett fram emot den och den kommer förhoppningsvis bli standardverket en bra tid framöver för alla som är intresserade av skivlingar och närbesläktade svampar i Norden.

0

"JAS" Helsingborg

19 aug 2008 kl. 16:15

Tack för det Michael!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone