Jag har sett och fotat några Hättor de senaste dagarna. Nu är det så att på en del har jag bara 1 eller 2 bilder då en del bilder blev katastrofala. En del kanske till och med är samma art men jag hoppas att någon * klan hjälpa mig eller så klart någon annan som vet. 6 serier eller som sagt enstaka bilder. Och jag hoppas nu att det är Hättor, om inte så får jag väl veta det. Serie 1 Blodhätta kanske?
Serie 1: Blodhätta
Serie 2: Ja, kanske sommarhätta, iallfall på första bilden men omöjligt att säga utan en titt i mikroskopet.
Serie 3: Ja, kanske tuvhätta, den brukar ha den där tandade hattkanten, men ser i övrigt inte helt typisk ut, kan likaväl vara någon annan hätta.
Serie 4: De grå hättorna går nästan aldrig säga ett säkert namn på utan mikroskopering tyvärr! Kanske sommarhätta…
Serie 5: Ingen aning men en hätta är det iallfall.
Serie 6: Kanske mörkeggad blodhätta. Den har en mörkröd skivegg och utsöndrar en mörkröd saft, men svårt att säga utan att se dessa detaljer.
Jodå, nycklar finns men det är inte alltid man kommer fram till rätt art ändå. När det gäller hättor så finns Arne Aronsens hemsida som är mycket bra:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/key1.htm
Jag har också fått höra att Funga Nordica går i tryck i veckan eller nästa. Vi är många som har sett fram emot den och den kommer förhoppningsvis bli standardverket en bra tid framöver för alla som är intresserade av skivlingar och närbesläktade svampar i Norden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.