0 281 visningar

18 svar

Vilken sopp

Nina H, Sthlm norr

18 aug 2008 kl. 18:46

Jag kan inte längre slå in sopp eller soppar i databasen och få upp alla soppar.
Kollar på allt jag kan komma på, och i min svampbok, men får inte klart för mig vad detta är. Växte i blandskog , mest under lövträd, massor under en stor hassel.

Hatten är väldigt klibbig

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 18:52

Det är grynsopp, var glad och ät!

0

Janett

18 aug 2008 kl. 18:53

Hej Nina,
Den överst till höger ser ut att vara en Grynsopp(klibbig hatthud) och den längre ner på fotot ser ut som en Örsopp. kolla mer i svampboken om det stämmer med kännetecknen.

Hälsningar Janett

0

Nina H, Sthlm norr

18 aug 2008 kl. 18:58

Det är konstigt - grynsoppen i min bok påminner om de jag hittat, men i databasen ser det absolut inte ut som den.
Nu har databasen fått totalspader…..
Alla svampar är samma, växte ihop, men absolut INTE nära tallar????

0

guza

18 aug 2008 kl. 19:03

kan det inte vara lärksopp?

0

Tina Nordberg Kolsva

18 aug 2008 kl. 19:04

Lärksopp ligger närmast till.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 19:07

Lärksopp har ring, bl.a.
Grynsopp kan växa långt från tallkompisarna. Hur långt har din till tall?

0

Bosse ,Storvreta

18 aug 2008 kl. 19:10

Hej
Jag hittade mängder med nåt liknande idag också väldigt klibbig hatt, vissa hade blivit för stora och “svampiga” vet ej heller vilken sorts sopp det är

0

Karin Hedén

18 aug 2008 kl. 19:17

Grynsopp heter grynsopp efter de små “grynen” (dropparna) som man ser på rören då svampen är ung. Dropparna syns på flera av Dina exemplar t.ex. den som är fotograferad underifrån längst till höger.

Mvh

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 19:17

De stora är stensopp och rödbrun stensopp (tallkalle), de små grynsopp, Var glad!

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 19:20

Mitt svar var givetvis till Bosse!

0

Svar till rätt person...

Karin Hedén

18 aug 2008 kl. 19:24

Mitt svar var också till Bosse. Ninas soppar svårare men jag lutar också åt lärksopp. Fanns det någon lärk i närheten?

0

Svar till rätt person...

Bosse, Storvreta

18 aug 2008 kl. 19:34

Vet ej om det fanns nån lärk i närheten, vet inte ens hur den ser ut, men det var mycket tall

0

cicki T Belgien

18 aug 2008 kl. 19:46

Lärksopp brukar vara rätt gul, med ring. Bosse, lärkträd är ett barrträd som tappar sina barr och har små kottar. Vill absolut inte ge mig in i en diskussion om lärksopp. Men jag tror faktiskt Ninas soppar är detta. Nån stjärna som vill kommentera?

0

Peter, Linköping

18 aug 2008 kl. 19:49

Det är ganska sällan grynsoppen ser ut som i svampböckerna, med de där perfekta grynen undertill.

När den växt lite blir den lite fläckig och liknar örsopp väldigt mycket. Men örsoppen känns som skumgummi i händerna och är inte så gul och fin.

0

Nina H, Sthlm norr

18 aug 2008 kl. 20:02

Äsch vad jobbigt, tror jag struntar i dem. Har i alla fall en massa KJ att ta hand om.

Mina såg då inte ut som Bosses. De jag inte plockade växte under hassel, långt från tall.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 20:41

Nina, vad menar du med långt?

0

Nina H, Sthlm norr

18 aug 2008 kl. 22:38

Tjaa - kanske 5-6 meter. Åh - jag vet inte, men nu har jag rensat KJ så det räcker. Tyvärr hamnar nästan 50% på komposten, speciellt de storas fötter är “svampiga” och blöta.
De okända sopparna får göra renset sällskap. Såg bilder på andra grynsoppar idag - mina har så himla smala fötter jfrt med andra.

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 22:43

5-6 m kallar jag för MYCKET nära när det gäller en mykorrhizasvamp.
Det idiotiska är att det ofta står “växer under x” i böcker av mindre kunniga!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone