Fick i helgen tillfälle att läsa KL om svamp artikel i Land. Bland det som kallas doldisar tar KL upp fjällig taggsvamp som en matsva´mp, föreslår “stek som biff” och inläggning. I de böcker jag har klassas fjällig taggsvamp som tveksam matsvamp. Besk, seg, bör avkokas, urvattnas m m. Har svampen omvärderats?
Så snart jag fick tillfälle efter att ha läst om den fjälliga taggsvampens lämplighet att steka som biff begav jag mig till en skog där jag förra året ratade massor av dessa svampar.
Tyvärr, i år hade frosten gjort dem till konstiga svarta högar och torkan hade hindrat tillväxten på övriga arter…så det blev att gå hem med korgen tom…från den skogen villsäga.
:-) Hej Lena.
Här är adressen till Klas fina och innehållsrika hemsida
http://www.jaederfeldt.com/klas/index.htm
journalisten som jag var ute med ville ha något udda att skriva om, jag har ätit små .av fjällig taggsvamp stekta ihop med lök, inte så tokigt, men vet massor av svamp som jag tycker är godare, och skall man nu äta Sarcodonarter så tycker jag att man nog skall ta Motaggsvamp i stället
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.