0 560 visningar

4 svar

Trattkantarell, igen...

Affe

26 okt 2005 kl. 18:23

Torkas eller kokas, frysas in?
Synpunkter, för och nackdelar, smaksak givetvis men varför skulle man inte förkoka och frysa in dom, eller varför ska man tvunget torka dom?
Kanske finns andra sätt att ta hand om svampen på.

Har c:a 30 liter som bara väntar på att få tas hand om….

0

bo e

26 okt 2005 kl. 19:24

Har en bekant som tidigare år med framgång frusit in förvällda trattkantareller i en mängd som gör att han totalt negligerar svampplockning detta år.
Det gör han rätt i för det har inte kommit en enda tratt (före frost & snö) på våra ställen i år.

Torka dem går också bra.
Smaklig måltid alltså, ditt trattförråd lär räcka ett tag…

0

/Anne-Marie

26 okt 2005 kl. 20:28

Hej Affe!
Som av en slump hittade jag nedanstående recept i en mattidning från 92!
Det här behövs:
1 liter trattk.
eller trumpetsvamp.
Lag: ½ dl ättiksprit
3 dl vatten
1 dl ströskr
1 tsk salt
6 vitpepparkorn
6 kryddpepparkorn
5 kryddnejlikor
1 bit ingefära
1 stor rödlök i skivor
Gör så här:
Rensa och skölj svampen.Dela de största.Förväll svampen i 10 min. Späd med vatten vid behov.
Koka alla ingr. till lagen.
Lägg i svampen och låt koka 1 tim.
Svamp med lag i burkar . Tillslut väl, som det står.
Förvaras svalt.

0

Erik Ekholm

26 okt 2005 kl. 21:25

Jag har frysen full så jag har inget val, måste torka all svamp som går. Hållbarheten är god i fryst form utan tillsatt fett, men torkad lär hålla ännu bättre såvida den är snustorr och förvaras mörkt, svalt och lufttätt. Vissa speciella recept använder torkad svamp som ej är blötlagd. Den går då kanske inte lätt att ersätta med fryst.

Håller med Anne-Marie om att det är gott att sylta svamp. För kryddsvampar som trattkantareller brukar jag utesluta kryddor som ingefära, kryddpeppar, o.dyl. för att svampens egen smak ska framträda.

0

Annemarie Kjell

27 okt 2005 kl. 09:31

Jag tycker att det är stor skillnad på förvällda, frysta trattkantareller och torkade. Som vanligt är ju smak mycket personlig men jag föredrar förvällda och sedan stekta på vanligt vis i soppor, grytor, stuvningar, svamppytt mm. Men som smaksättare kan jag smula i lite torkad svamp ibland.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone