Torkas eller kokas, frysas in?
Synpunkter, för och nackdelar, smaksak givetvis men varför skulle man inte förkoka och frysa in dom, eller varför ska man tvunget torka dom?
Kanske finns andra sätt att ta hand om svampen på.
Har c:a 30 liter som bara väntar på att få tas hand om….
Har en bekant som tidigare år med framgång frusit in förvällda trattkantareller i en mängd som gör att han totalt negligerar svampplockning detta år.
Det gör han rätt i för det har inte kommit en enda tratt (före frost & snö) på våra ställen i år.
Torka dem går också bra.
Smaklig måltid alltså, ditt trattförråd lär räcka ett tag…
Hej Affe!
Som av en slump hittade jag nedanstående recept i en mattidning från 92!
Det här behövs:
1 liter trattk.
eller trumpetsvamp.
Lag: ½ dl ättiksprit
3 dl vatten
1 dl ströskr
1 tsk salt
6 vitpepparkorn
6 kryddpepparkorn
5 kryddnejlikor
1 bit ingefära
1 stor rödlök i skivor
Gör så här:
Rensa och skölj svampen.Dela de största.Förväll svampen i 10 min. Späd med vatten vid behov.
Koka alla ingr. till lagen.
Lägg i svampen och låt koka 1 tim.
Svamp med lag i burkar . Tillslut väl, som det står.
Förvaras svalt.
Jag har frysen full så jag har inget val, måste torka all svamp som går. Hållbarheten är god i fryst form utan tillsatt fett, men torkad lär hålla ännu bättre såvida den är snustorr och förvaras mörkt, svalt och lufttätt. Vissa speciella recept använder torkad svamp som ej är blötlagd. Den går då kanske inte lätt att ersätta med fryst.
Håller med Anne-Marie om att det är gott att sylta svamp. För kryddsvampar som trattkantareller brukar jag utesluta kryddor som ingefära, kryddpeppar, o.dyl. för att svampens egen smak ska framträda.
Jag tycker att det är stor skillnad på förvällda, frysta trattkantareller och torkade. Som vanligt är ju smak mycket personlig men jag föredrar förvällda och sedan stekta på vanligt vis i soppor, grytor, stuvningar, svamppytt mm. Men som smaksättare kan jag smula i lite torkad svamp ibland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.