0 9809 visningar

29 svar

citrongul slemskivling

Therese

18 aug 2008 kl. 20:55

Stämmer det att citrongul slemskivling svartnar vid tillagning? Plockade några idag som jag var säker på tills jag förvällde dem och de behöll sin ljusa färg.

0

Lars Jönsson

18 aug 2008 kl. 22:48

Om den inte svartnade vid stekning kan det vara en lömsk flugsvamp.

0

Anna

19 aug 2008 kl. 23:36

Hej, jo de skall svartna så då kanske du har plockat någon annan svamp? I princip behöver de inte fövällas (kokas)utan kan stekas direkt.

0

Liv U

19 aug 2008 kl. 23:51

Hej!
Plockade också Citrongul slemskivling idag. När jag förvällde dem blev snarare lite rödlätta. Kan jag ha förväxlat dessa?

0

Liv U

20 aug 2008 kl. 12:06

Hej!
Vore tacksam om någon kan svara på
mitt inlägg ovanför.

0

Affe Nv Skåne

20 aug 2008 kl. 12:11

Jag ser bara citrongul slemskivling på bilden.

0

Geraldine Vällingby

20 aug 2008 kl. 12:21

Instämmer med Affe.

0

Geraldine

20 aug 2008 kl. 12:41

Ska försöka hitta en bild på citrongul slemskivling i stekpanna:)

0

Geraldine

20 aug 2008 kl. 12:45

:), jag hittade den. Längst upp på högra sidan, ser man en liten en. Den har inte blivit svart iaf.

0

Dieter Endom

20 aug 2008 kl. 12:45

Jag förkoka och tillsätter alltid några droppar nypressad citronsaft. Svamparna blir något rosafärgat. Jag tror att det har med deras svarta sporer att göra. Steka man dem färsk blir de svart. Torkas de blir det också svart. Citrongul slemskivling passar väl ihop med framförallt fiskrätter.

0

Liv U

20 aug 2008 kl. 12:49

Tack för svaren.Då kan jag nog låta dem ligga kvar i frysen trots
att de inte svartnade. Blev lite rädd när man nämner Lömsk flugsvamp i tråden.

0

Geraldine

20 aug 2008 kl. 13:11

Ja, man blir ju mörkrädd. Lömsk flugsvamp har iaf ingen citrongul fot.

I en bok av Pelle Holmberg står följande:

En verklig nybörjarsvamp är den citrongula slemskivlingen, som är mycket lätt att lära sig. Det finns inget som man kan förväxla den med. Den växer med gran över hela landet. Det märks på utställningar och kurser att det är många som plockar denna “kändis”.

Pelle Holmbergs bok om
SVAMPAR

Foto Michael Krikorev

0

Tommy

21 aug 2008 kl. 10:33

Däremot blev den svart när jag provade att torka den…personligen tycker jag inte den lämpar sig att torka…verkar inte klara att suga till sig vatten efter torkning.

0

Sussie

21 aug 2008 kl. 10:57

Håller med Geraldine: Det går inte att missta sig på den svampen. Den har ett slemmigt skinn på hatten (som man helst drar av innan man lägger den i korgen), foten är grå-vit och basen på foten är citrongul. Själv tycker jag inte att svampen blir svart vid tillagning. Visserligen blir det en färgförändring åt det mörkare hållet, men svart - nej. Kanhända att svampen reagerar på annat sätt om man steker den i t.ex. gjutjärnspanna. Personligen steker jag den i titanpanna med smör, salt, peppar och serverar den till fisk eller skadjur.

0

svampstaff

22 aug 2008 kl. 01:18

förstår inte varför man bara måste äta osäkra svampar??? när skogen kryllar av ätliga goda svampar som är lättbedömda? självmordsbenägna eller??

0

Therese

22 aug 2008 kl. 09:20

?Förstår inte frågan? Vem äter bara osäkra svampar? Tror ingen äter en svamp utan att veta säkert att den inte är giftig.

0

Lotta Fahlén

23 aug 2008 kl. 01:25

Den blir rejält svart, ju större ju svarare. Smaken är ok om än inte anmärkningsvärd och är slemmiga som sniglar.
Åt den idag som gräddstuvad med crepes. Bjud ingen amatör!
Kanske en bjudrätt vid Halloween!

0

Boman

24 aug 2008 kl. 22:02

Mina svartnar inte! Drar av hattslemmet och skrapar av foten i skogen, förvarar dem separat för annars missfärgas(svart) allt annat som kommer i kontakt med dem.Steker direkt i Non stick-panna i olja eller bara fräser av dem utan fett. Goda men milda, lite syrliga svampar som passar till fisk och som de är på macka.

0

Jobbig svamp

Stefan i Småland

24 aug 2008 kl. 22:09

För mig får den gärna stå kvar i skogen. Tycker den är jobbig och rensa. Finns bättre svampar att lägga tid på.

0

Har samma problem

Helena

3 sep 2008 kl. 01:41

Jag har just börjat plocka citrongul slemskivling, och när jag skulle steka dom första gången blev jag också väldigt konfunderad, för dom blev inte svarta. Jag är dock 100% säker på att det var citrongul slemskivling (eller slemmig snorsnopp som min mamma av nån anledning kallar dom, hon är misstänksam mot alla skivlingar). Steker med smör i gjutjärnspanna. Lever fortfarande.

0

birgitta l

3 sep 2008 kl. 08:48

Jag tycker att de är goda att stuva i creme fraiche ist f grädde, så man förstärker syrligheten, och så servera till en bit grillad eller stekt fisk. Lättaste sättet att rensa är att redan i skogen klyva svampen mitt itu, från foten och uppåt. När man kommer till den slemmiga hatthuden brukar det då vara lätt att dra bort skinnet genom att bara vika upp den ena halvan och dra av det.

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2008 kl. 09:22

0

Diane

3 sep 2008 kl. 09:39

Hej, om jag inte missminner mig så finns det en slemskivling som heter “rödgul slemskivling”. Det är nog en sådan.

0

Diane

3 sep 2008 kl. 09:45

Hej igen! Jag hittade rödgul slemskivling på Google, den kallas även rabarbersvamp. Kan det vara samma?

0

Boman

3 sep 2008 kl. 10:02

Det går knappast att förväxla Rödgul slemskivling(Rabarbersvamp) och Citron(gul)slemskivling. De är inte speciellt lika, iaf i mina ögon.
De bilder som varit på denna tråd är på Citronslemskivlingen, stekpannan frånräknad då för där var det annat också. Upprepar, mina “slemmisar” blir inte svarta, de blir lätt rosa aktiga först och mörknar mot grålila sedan. Vätskan i pannan får en ganska mörk färg, antagligen av de svarta sporerna. Jag gillar den här svampen, lite besvärlig att rensa men god och ännu skadefri. Framför allt är den svår att blanda ihop med något giftigt.

0

citrongul slemskivling.

Margareta W

16 aug 2016 kl. 22:10

Om du är ute efter en svamp som blir svart vid stekning/förvällning så är det apelsinsopp även kallad tegelsopp och orange björksopp. Den blir svart och är god och finns oftast gott om, passar bra att blanda med Karl-Johan, smörsopp, brunsopp t ex. Citrongul slemskivling blir INTE svart vid stekning men skall inte ätas i större mängder enligt svampexperter. Jag själv har slutat äta den, det finns ju så många andra svampar som är goda och än så länge inte giftiga.

0

Ceegee

28 jul 2020 kl. 14:15

Konstigt att så många påstår att den skall svartna, det stämmer inte. Bomans kommentar om rosa/grålila stämmer bra.

0

Ruben Agnarsson Siewert Öholm Mats Andersson

29 jul 2020 kl. 18:13

Man kan ploka rosenslemskivling och använda den i sokerkaka . Jag tycker det smakar bra ihopp .

0

mumrik

29 jul 2020 kl. 19:22

Sitter inte det svarta i slemmet eller kanske snarare i hatthuden? Man blir ju alldeles svart om fingrarna när man drar av det där.Kanske beror det på hur noga man är med det i skogen om den svartnar i stekpannan eller inte. Flera år sedan jag plockade, men *tror* inte mina svartnar direkt, mörknar kanske, men inte svartnar.

0

mumrik

29 jul 2020 kl. 19:41

Däremot ser de här torkade från 2014 (den som spar han har!) rätt så svarta ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone