Jag har vid två tillfällen ätit rå Karl Johan, från helt skilda lokaler. Jag vet att det är Karl Johan.
Båda gångerna fick jag en brännande känsla runt munnen, började må illa och fick ont i magen redan efter några få minuter, kulminerade i ett häftigt illamående och kräkningar efter en halvtimme - sen svårartad utsot och till sist helt återställd efter ca ett dygn.
Har NÅGON någon förklaring till detta eller kunskap om hur det kunde bli så? Såvitt jag vet innehåller K-J inte några gifter?
Hej !
Läste ditt inlägg och tänkte då på att svampen du åt kunde ha varit angripen av den s k svampsnyltingen. Kan ha varit ett litet angrepp som inte märktes så väl utom i din mage. Den enda sopp som jag vet är giftig är den sällsynta djävulssoppen som kan hittas på Gotland, men den ser så annorlunda ut. Så bra att du återhämtade dig.
Hej Gunilla! Jo jag tänkte också det, men jag valde första gången ett ungt fräscht exemplar, en sån där pytteliten fin knubbis, fast och fin och lockande. Klart att man inte säkert kan svära sig fri från snyslting men jag har ju sett den också förut och tror inte mycket på det. Andra gången skar jag en liten triangel ur hatten på en rensad liten knubbis…. och samma elände fast i lite mildare form inträffade…. nån har undrat om jag hade druckit sprit, men inte ens det hade jag gjort! det kan ju ibland vara lite lurigt, i kombination med vissa svampar, men jag var definitvt spiknykter.
Funderar på om jag skulle testa litet av min fina skivade torkade KJ hemma och se vad som händer. Fast jag får välja tillfälle!
Hej Gunilla! Jo jag tänkte också det, men jag valde första gången ett ungt fräscht exemplar, en sån där pytteliten fin knubbis, fast och fin och lockande. Klart att man inte säkert kan svära sig fri från snyslting men jag har ju sett den också förut och tror inte mycket på det. Andra gången skar jag en liten triangel ur hatten på en rensad liten knubbis…. och samma elände fast i lite mildare form inträffade…. nån har undrat om jag hade druckit sprit, men inte ens det hade jag gjort! det kan ju ibland vara lite lurigt, i kombination med vissa svampar, men jag var definitvt spiknykter.
Funderar på om jag skulle testa litet av min fina skivade torkade KJ hemma och se vad som händer. Fast jag får välja tillfälle!
Hej Karl Erik.
Utsot…jaha, det utrycket har jag aldrig hört. Där ser man, detta svampforum är väldigt informativt och man lär sig hela tiden nya grejer.
Men kan det verkligen vara gott med rå svamp?
Ja, du tycker ju det.
Nej tacka vet jag smörknaperstekt KJ med finhackad vitlök!
Karl-Johansvampen innehåller allergener, som kan ge upphov till bl a magsmärtor, klåda och diarré. Om än ganska ovanligt, så finns rapporter där det beskrivs om människor som drabbats av allergiska reaktioner efter att ha ätit rå eller otillräckligt tillagad karl-johansvamp.
Det är känt att svampkroppar innehåller allergener och många svampar har också orsakat allergiska symptom. Det är bl a därför man avråds från att äta rå svamp.
Källa: Clin Exp Allergy. 2002 May;32(5):771-5
(jag skulle kunna maila artikeln om du vill)
jag har hör flera säga att de inte mått bra av dåligt, tillagad eller rå, karljohan, gäller även andra soppar. Alla magar funkar inte lika så om någon klarar att äta den rå så är det inget att rekomendera, förutom kanske dåliga ämmnen som finns i svampen så får du ju oxå i dej en hel del bakterier som vanligtvis förstörs av värme
Hej igen Jörgen! Just läst artikeln: stämmer ju precis… Illa dessutom att det kan bli besvärligt även efter tillagad BE; det har jag hittills inte märkt av men fan vet om jag vågar fortsätta äta Karl Johan ens min fina torkade som jag just har bunkrat upp…
Men intressant var det och jag ska plocka fram några av hans referenser också. Än en gång tack!
Fann rödbrun stensopp. Upptäckte att foten längst ner på två av dem var lite missfärgat blåaktig. Kom ihåg att för kanske 2ör0 år sedan fick massor av människor ont av en svamp på svampen. Själv slängde jag en stor skörd efter att ha blivit sjuk. Kan det vara samma elände i år också måntro. Svampen plockad på Galgberget i Halmstad
Är det inte så att allmänt råd är att inte äta rå svamp precis på grund av detta som nämns och att man enbart “kan” äta råa champinjoner just för dom att odlade (dom man köper i butik alltså)? Dvs råa champinjoner man plockar själv i skogen bör man alltså inte äta råa heller.
Det är iallafall så jag lärt mig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.