Hej!
Har en fråga ang. Psilocybe Cyanescens.
Går inte in mer på vad det är för svamp, ni som har kunskapen vet.
Denna rapporteras från Norge förekomma ganska frekvent.
Däremot så har jag aldrig lyckats hitta och identifiera denna lite exotiska art i Sverige.
Dom enda jag vet har rapporterat om denna art i Sverige är Mykologerna Jochen Gartz Tysk och Paul Staments Amerikan.
Håller på att sammla in ett spor-bibliotek för egen kartläggning av Nordens Psilocybes,
därför skulle jag vilja veta om någon här hittat och identifierat denna art i Sverige? Hoppas inte att denna fråga verkar allt för kontroversiell.
Tack på förhand.
Mvh
Anders Carlsson
hej anders. jag har inte hört om några rapporter om p. cyanescens i sverige heller ( förutom dom du nämner). ska ut och leta i veckan, så jag kan ju skriva en rad om jag finner några. ska även kolla efter p. spriptices, som jag hittade förra året.
lycka till med ditt spor-bibliotek!
mvh andreas L.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.