Ja, flere gulner kraftig men hvor raskt? Øyeblikkelig eller etter en liten stund…på de spiselige champinjonerne som gulner blir også gulfargen borte etter en tid, blir mer brun… Det som er cluet her er hvor raskt den blir messinggul etter trykk/skraping for å avgøre om der er karbolchampisen eller ei.
Intressant att du nämner det Hans! Jag har testat några gånger, och på giftchampinjonen försvinner den gula färgen ibland redan inom 3-5 minuter, men ibland kan färgen kvarstå upp emot en halvtimme innan den har försvunnit helt.
Typiskt för giftchampinjonen att den blir intensivt gul sekunderna efter skrapning och att färgen sedan försvinner relativt snabbt.
Mycket värdefull info. Borde stå i databasen. Den gula färgen uppkommer ögonblickligen och är som äggula på ett färskt ägg. Nu tog jag tiden och det tog 17 min innan den gula färgen helt försvann (där jag hade skrapat som hårdast). Där jag bara hade skrapat lätt, försvann färgen efter 3 min. Och det luktar faktiskt “sjukhus” på skrapstället.
Är det inte typiskt att när jag nu fått svamp i trädgården, så måste det vara giftchampinjon. :((((
Tack Hans och Micke!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.