0 1874 visningar

9 svar

är detta citronslemskivling?

Anders

19 aug 2008 kl. 16:52

Hittade dessa på vår tomt. Undrar om det är citronslemskivling och isåfal hur tillreder jag de?

0

Peter

19 aug 2008 kl. 16:58

Yes box.

Rensa nogsamt och stek ganska hårt, kanske med lök och vitlök.

Det är inte min favoritsvamp men visst går den att få i sig.

0

Tanja V

19 aug 2008 kl. 17:00

Jag är inte heller förtjust i den men har sett tips här på forumet att den är jättegod i sås till fisk!

0

Anders

19 aug 2008 kl. 17:04

Om jag ska frysa ner den ska jag förvälla den innan?

0

Tanja V

19 aug 2008 kl. 17:12

Jag “förväller” (alltså kokar in i sin egen vätska tills nästan all vätska är borta) all svamp innan jag fryser in. Saltar lite grann. När jag sen ska använda den får den tina upp och sen steker jag i smör. (Eller nåja, margarin..)

0

Totte Gbg

19 aug 2008 kl. 17:17

O jag ser alltid till att ha lite vätska kvar då är risken för att den blir frysbränd mindre.
Salta men inget smör för det kan härskna

0

Anders

19 aug 2008 kl. 17:21

Och vad är frysbränd?

0

Tanja V

19 aug 2008 kl. 17:24

Om du har en dålig frysförpackning eller det har gått hål blir det en torr vit del på det frysta, inte bara på svamp utan all mat = frysbränna.

0

Madelyn

9 sep 2018 kl. 20:35

Hjälp! Jag blir livrädd , inte konstigt så många blir sjuka av svamp när de inte vet vad förvälla är.
Om man förväller något MÅSTE DU slå bort vattnet.
Det du kokar ur svampen som kan göra oss sjuka,  är i det vattnet!
Förvälla är: Att koka svampen 3-5 minuter SEDAN SLÅ BORT VATTNET!
Om du använder vattnet , då blir du sjuk om det är en svamp som man bör förvälla , innan matlagning.
Om du vill ha vätska med svampen i frysen, koka då upp lite nytt vatten lägg i svampen och låt svampen kallna i det. Sedan kan du frysa in det.

0

mumrik

10 sep 2018 kl. 00:26

Förvälla betyder enligt SAOL att “hastigt koka upp i vatten”. Punkt slut.

I svampsammanhang använder man nog ofta ordet för just det som beskrivs här i tråden. Bättre vore kanske att säga “koka ihop i sitt eget spad” eller liknande.

Viktigare är att citronslemskivling inte är giftig. Man behöver inte slå bort någonting. Man “förväller” svamp så här enbart för att det funkar bättre att frysa den så.

Gammal tråd, men nu är den uppe i ljuset, så jag tyckte det behövde sägas. :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone