0 270 visningar

2 svar

BorneoTicka?

Nina A

19 aug 2008 kl. 17:34

min kompis fotade denna på Borneo,vad kan det vara för nåt?:)

0

Michael Krikorev

19 aug 2008 kl. 18:39

Hej Nina!

Ingen aning, annat än att det ser ut som en ticka. Svampfloran i tropikerna är fortfarande ganska dåligt utforskad och det är inte lätt att hitta namn på sina fynd där.

De få kvarvarande urskogarna på Borneo är fantastiska men hotas av palmoljeproducenter som skövlar skog för att plantera oljepalmer.

I princip alla produkter i dagligvaruhandeln som skriver “vegetabiliskt fett” på innehållsförteckningen utan att specificera innehållet närmare innehåller palmolja eftersom det är en av de allra billigaste vegetabiliska oljorna. Finns bl a i tvål, kosmetika, biobränsle, mikropopcorn, chips, glass, godis, kakor, choklad, margariner och i nästan all typ av “färdigmat” som pulversoppor, såser, buljonger etc. 

EU är världens största konsument av palmkärnmjöl som används till djurfoder. WWF beräknade att varje svensk behöver elva kvadratkilometer tropikmark för att tillgodose sina behov av palmolja! http://www.wwf.se/source.php/1119527/wwf-1078459-1.pdf

Skogsavverkningen går i en skrämmande takt, kolla kartan “Deforestation Trends” som visar skogsavverkningen från 50-talet och framåt. Om avverkningen fortsätter i samma takt som idag så är inte mycket skog kvar om 10 år. Kolla skillnaden mellan år 2005 och 2020 för att få ett hum om den ohyggliga avverkningstakten!
http://earthtrends.wri.org/updates/node/158

Det är inta bara palmoljeproducenterna som är bovarna, olagligt skövlat regnskogsvirke exporteras främst till andra asiatiska länder som Kina och Japan.

0

Nina A

21 aug 2008 kl. 16:05

tack för all information Michael!!
du gav mig länkarna innan jag börjat leta efter dom…hört att palmolja inte är bra,men inte satt mig i det

finns det några märken på produkter man kan hålla sig till som konsument? känns som man ibland är så liten,men många bäckar små.....

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone