Hej Nina!
Ingen aning, annat än att det ser ut som en ticka. Svampfloran i tropikerna är fortfarande ganska dåligt utforskad och det är inte lätt att hitta namn på sina fynd där.
De få kvarvarande urskogarna på Borneo är fantastiska men hotas av palmoljeproducenter som skövlar skog för att plantera oljepalmer.
I princip alla produkter i dagligvaruhandeln som skriver “vegetabiliskt fett” på innehållsförteckningen utan att specificera innehållet närmare innehåller palmolja eftersom det är en av de allra billigaste vegetabiliska oljorna. Finns bl a i tvål, kosmetika, biobränsle, mikropopcorn, chips, glass, godis, kakor, choklad, margariner och i nästan all typ av “färdigmat” som pulversoppor, såser, buljonger etc.
EU är världens största konsument av palmkärnmjöl som används till djurfoder. WWF beräknade att varje svensk behöver elva kvadratkilometer tropikmark för att tillgodose sina behov av palmolja! http://www.wwf.se/source.php/1119527/wwf-1078459-1.pdf
Skogsavverkningen går i en skrämmande takt, kolla kartan “Deforestation Trends” som visar skogsavverkningen från 50-talet och framåt. Om avverkningen fortsätter i samma takt som idag så är inte mycket skog kvar om 10 år. Kolla skillnaden mellan år 2005 och 2020 för att få ett hum om den ohyggliga avverkningstakten!
http://earthtrends.wri.org/updates/node/158
Det är inta bara palmoljeproducenterna som är bovarna, olagligt skövlat regnskogsvirke exporteras främst till andra asiatiska länder som Kina och Japan.
tack för all information Michael!!
du gav mig länkarna innan jag börjat leta efter dom…hört att palmolja inte är bra,men inte satt mig i det
finns det några märken på produkter man kan hålla sig till som konsument? känns som man ibland är så liten,men många bäckar små.....
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.