Jag hoppas att den vinner på att torkas.
Jag införskaffade mig en svamp/frukt-tork i förrgår och den har gått varm sen dess.
( den brummar även nu, efer dagens KJ-skörd)
Inte måste man väl lägga den torkade svampen i frysen?
Är det inte lite “kaka på kaka”?
Torkningsprocessen borde väl vara tillräcklig för att bevara aromen och kvalitén?
Jag kan faktiskt lova att KJ vinner på att torkas. Har jämfört och den blir faktiskt lite mer koncentrerad i smaken då. dock tar det en jädrans massa plats när man ska torka (om man har hittat mycket). Mina KJ har jag torkat på samma vis som jag gör när jag plockar örter: torrt, mörkt och gott om utrymme (Skär KJ i så tunna skivor som möjligt).
Ett ypperligt sätt för torkning av svamp e att kosta på sig ca 1300-1500:- för en svamptork.
Tar plats på golvet som en större kastrull på spisen, sköter sig själv + att man kan torka mycket annat, t o m kött om man nu vill.
Köpte en sån till min sambo på fölsedan, GLAAAD TJEJ!
Det är annars mycket enkelt att bygga sig en egen svamptork, värme är inte så viktigt men bra luftväxling är viktigare:
http://www.utsidan.se/cldoc/7448.htm
....är det nån som kan svara på hur mycket det kostar att torka svampen, alltså hur många kWh el som går åt för att torka en laddning?
Frågar för att jag har usel ekonomi och därför lufttorkat bl.a. blåbär och trattkantareller. Detta tar en massa plats i min lilla lägenhet, därför är jag intresserad av en eldriven tork typ OBH Nordica, men samtidigt är jag lite rädd för elräkningen sen….
Jag torkar i torkskåpet, givetvis utan tvätt. Det fungerar superbra och de blir snabbt torra. Min farsa torkade för länge sedan mina morföräldras katt i torkskåpet, även det gick bra! Givetvis var det en olyckshändelse och inget jag rekomenderar.
FÖRVÄLLA = koka upp hastigt i vatten för att sedan tömma bort kokvattnet.
Gör man företrädesvis med Stenmurkla som man dessutom förväller i flera vatten.
KOKA AV = lägga svampen i en gryta/stekpanna/kastrull för att sedan värma upp denna tills all vätska kokat bort.
Rätta mig gärna om jag har fel.
är de begrepp som jag använder. Tydligen kan de också missförstås, likaväl som “förvälla”.
Med “koka av” menar jag att man kokar i rikligt med vatten som sedan slås bort.
Med “koka in” menar jag att värma tills vattnet har kokat bort (=in).
(säkrast att vara noga med mellanslagen här)
Man ska ALDRIG förvälla Karl-Johan! Däremot kan man “smälta ner” den
(i dess/sitt eget “spad”) före infrysning - eller tillagning!
Har man torkad svamp är det en fördel att blötlägga den några timmar innan tillagning. Smaka lite på vattnet sen, ibland kan det vara lite beskt och då häller jag bort det, men smakar det bra så går det utmärkt att använda i stuvningen/soppan/såsen. Men riktigt tunna svampar som trattisar och trumpeter funkar bra att lägga direkt i grytan utan blötläggning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.