Här finns lite att bita i för den som vill fördjupa sig i strävsoppar..
http://www.entoloma.nl/html/leccinum_ge.html
Bestämningsnyckeln är gjord på tyska, men beskrivningarna är engelska och arterna är också illustrerade med bilder.
Intressant läsning med en hel del nyheter - bl.a. har färgförändringar i köttet fått mindre betydelse för artbestämning, och antalet arter har därmed reducerats så att endast 14 st återstår. Det kanske kommer att göra släktet strävsoppar mer gripbart..?
Ett par exempel på förändringar:
Själv har jag aldrig lyckats se skillnad på aspsopp och eksopp, och eksoppen (Leccinum quercinum) har mycket riktigt inkluderats i arten aspsopp (Leccinum aurantiacum).
Den bleka björksoppen (Leccinum percandidum) har inkluderats som en blek färgform i arten tegelsopp (Leccinum versipelle).
Det mest värdefulla på sidan, är beskrivningarna och bilderna tillsammans med de diskussioner om artavgränsningar som finns där - men sista ordet är säkert inte sagt om detta släkte. Ett utvidgat artbegrepp medför istället att man får använda sig av variantnamn på vissa av formerna.
Själv kommer jag t.ex att fortsätta skilja ut blek björksopp, L. percandidum, som en egen art.
Däremot är jag nöjd med att äntligen ha fått ett namn på arten med metalliskt grå hatt och gråluden fot som är vanlig i fuktiga skogsmarker, L. cyaneobasileucum - och att den arten också brukar finnas i en helvit form, som säkert ofta har förväxlats med kärrsopp, L. holopus.
Hade eventuellt tänkt göra en översättning av bestämningsnyckeln, men vid en närmare titt, tycker jag ärligt talat att den är riktigt uselt konstruerad - en typisk produkt av folk som ägnar sig åt statistik…
När man t.ex. ska komma vidare i nyckeln genom att avgöra sporernas Q-värde över eller under 3, har man i regel hittat sporer som är exakt 3 gånger längre än breda.
Och hur ska man avgöra om “cylindrocyster” inte finns, eller är sällsynta..?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.