0 194 visningar

16 svar

Hej, nya försök !

Lena M

28 okt 2005 kl. 18:51

Efter min önskan om att få höra vem som döljer sig bakom signaturerena, har ett trettiotal svar inkommit. Men endel är LITE ofullständiga , av t.e.x. hanzzon, cobran, Bo Reyer, Bergatrollet och Bernadotte 1. Alla av manligt kön! Vad döljer ni, som ni inte vill avslöja ?
Titta ( läs ) vad kvinnorna skriver.
Och vad jag förstår, är det många, många flera som ofta besöker denna sajt. Kanske det visar sig , att vi är ” nästan ” grannar, kan ha utbyte av varandras kunskap och ( okunskaP ) Jag menar , att kanske träffas och dela med sig av erfarenheter. Den som lever får se!
Iallafall har ett mildväder lägrat sig över bygden, men ännu ligger snöfläckar kvar.  Lena

0

Elisabeth

30 okt 2005 kl. 21:49

Hej Lena M !
Jag har ingen ovanlig signatur och jag är en kvinna heter Elisabeth och skriver under det namnet bor i Södra Råda.
Jag har plockat svamp i snart 30 år, rapporterar de ovanligaste fynden.
Jag gillar också att väva, svampfärgning är ett av mina stora intressen, fotografering, fuscior (att skapa träd av dem), trädgård m.m.
Jag ska väva ranor nu av alla de olika färger som svamparna ger.
Bor du i Dalarna eller hade Ni sommarstuga där?
Vad brukar du väva?
Här har det regnat mycket, och så har värmen kommit tillbaka, idag har jag plockat 2 kg vanliga gula kantareller fast jag egentligen gick ut för att plocka trattisa.

0

Bengt Sandh

30 okt 2005 kl. 22:41

Lena, det är kanske så att vi gubbar är lite försiktigare med att lämna ut alltför mycket om oss själva och vår identitet. Internet är bra på många vis men det finns en stor fara i att säga för mycket. Det finns tyvärr människor som kan ställa till det på alla möjliga vis och orsaka stor skada.
Därför ligger i alla fall jag lite lågt när det gäller DEN biten. Tänk på det ni alla som naivt lämnar ut det mesta om er själva. Det kan utnyttjas av oseriösa personer!

0

Lena M

31 okt 2005 kl. 06:37

Tack för svaren. Elisabeth, jag har vävt mest mattor. Svampfärgning är spännande och ett fritidshus har vi i
finnmarken.
Bengt! Det låter sorgligt det du säger, men troligtvis har du rätt. Man kanske måste byta både identitet och mailadress nu ?
Ja, det är en konstig tid vi lever i .  Lena

0

Fia A

31 okt 2005 kl. 07:39

Äsch, nu är ni lite nojjiga tycker jag. Det är nog större risk att bli överfallen på väg till tunnelbanan än förföljd av en psykotisk svampplockare som letat rätt på en på svampguiden :-P

0

Lena m

31 okt 2005 kl. 08:08

Fia. A

Du har nog mera rätt än Bengt.
Vad kan “DE” vara ute efter här på vischan ? Inte mig och inte vårt gammla hus eller min bortglömda trädgård.
Inga dyrbarheter , mer än den fantastiska naturen runt knutarna. och den räcker till flera.
Är vi kanske lite för misstänksamma mot andra. Behövs det i dagens samhälle undrar jag, som vill tro att alla människor är goda, eller åtminstone har något litet frö av det i sina gener. Lena

0

Cobran

1 nov 2005 kl. 14:56

Naturligtvis måste man tro att människan är god! Annars blir det för jobbigt att kommunicera med folk. Blir man direkt personligen förolämpad på nätet så håller jag i alla fall min profil att hugga snabbt och vara giftig.

Angående min signatur kan jag berätta för Lena M att jag fick namnet Young Cobra därför att det redan fanns en Cobra på Jamaica.
Nu är det ju ganska långt mellan svensk svampskog och Jamaica så det blir oftast bara “cobra” eller “cobran” nuförtiden.

0

josephine

1 nov 2005 kl. 18:48

hej lena jag läser att du färgar med svamp det låter kul det har jag aldrig gjort jag tänkte fråga om du har färgat med falsk kantarell som är såfin orange vad blir det för slutfärg

0

Lena M

2 nov 2005 kl. 07:34

Hej Josephine !
Nej den svampen har jag inte testat.
De vackraste färgerna har jag fått av spindelskivlingar, speciellt den mörkröda, finns även en variant som ger orange färg. Jag har sett att det finns flera kunniga kvinnor inom detta område, på  forumet , så släng ut en fråga. Det var ett tag sedan jag höll på med detta, men jag har torkat svamp för att köra igång när tid och lust kommer.
Lycka till ! Lena

0

Elisabeth

3 nov 2005 kl. 22:54

Hej!
Jag har inte färgat med falsk kantarell, i en bok som jag har står det att färgen blir brungul.
Det är inte färgen som man “ser” som blir färg.
Lysticka är en liten sämskinnsfärgad (beige) ticka om man tillsätter någon droppe ammoniak på den reagerar den med att bli violett (lila), den färgen blir också garnet med obetat garn och alun, betar man med järn blir det svart.
För att färgen ska “släppa” måste man också tillsätta lite ammoniak!

0

Lena M

4 nov 2005 kl. 06:24

Hej ! Jag har sett att ni pratat om “lysticka” och växer den på något särskilt träd ?
Vet att jag för något år sedan förgäves spanade efter den. Skulle vara intressant att få testa den .Lena

0

Cobran

4 nov 2005 kl. 15:35

Är det inte bäst att spana efter den om natten?
Borde lysa starkare då...?

0

Lena M

4 nov 2005 kl. 18:16

Kanske det, men jag är ingen kvällsmänniska, så när mörkret lägrar sig över bygden, sover jag.  Lena

0

hanzzon

4 nov 2005 kl. 18:42

släpper taget med klorna och fladdrar iväg genom natten. trivs bäst i städer om nätterna, där det finns gott om blod.
på dagarna letar jag svamp i storskogarna. =)

0

Elisabeth

4 nov 2005 kl. 23:58

Hej!
Lystickan växer på lövträd rönn, björk, hassel nästan alltid uteslutande på träd som inte är färska med blad.
När man letar tickor kan man vända på pinnar och små träd som ligger på marken i skogen, för det är fuktigt ner mot markytan, man hittar mycket vackra svampar, och särskilt den årstiden då vanliga marksvampar slutat att komma.
Där jag bor har jag hittat lysticka mest på rönn, i Småland växte det mycket på hassel, så det finns variationer.

0

Kur Pitz

5 nov 2005 kl. 01:14

Men för helvete käringar, ni ser väl vad den här tråden ska handla om ??!!

0

Lena M

5 nov 2005 kl. 08:06

Kur Pitz.

GULA KANTARELLER, tror jag !

Elisabeth, tack för svaret, jag skall hålla ögonen öppna . Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone