0 2341 visningar

34 svar

svampsäsong slut???

Christine

29 okt 2005 kl. 09:47

HEJ! Jag har tyvärr inte varit ute i svampskogen sedan början av september - och nu undrar jag om det är försent nu i slutet av oktober????
Jag bor i norra stockholm.

0

Stefan

29 okt 2005 kl. 13:06

Trattkantareller borde finnas även i Stockholmstrakten i nuläget. Vi har plockat 10 l här i Lerum/Göteborg i förrgår.

0

Helena

29 okt 2005 kl. 15:54

Trattkantareller finns och även kantareller och en del blek taggsvamp.
Plockade väldigt mycket av de två förstnämnda arterna idag,

0

Helena

29 okt 2005 kl. 15:55

Hoppsan, glömde bort att tala om att det var i Sörmland som jag gjorde det

0

josephine

29 okt 2005 kl. 17:15

trattisas och tagisar sreckmuseron har jag hittat i dag i skåne

0

Birgitta

29 okt 2005 kl. 22:35

I torsdags hittade jag ca 2, 5 liter kantareller + lika mycket bleka och gulröda taggsvampar samt något mer av trattisar på ett för mig helt nytt svampställe. Helt otroligt att “vanlig” svamp kan klara så pass många frostnätter även om det varit milt dessemellan. I fredags blev det bara 5 liter trattisar + 2 fina gula och några taggisar på ett gammalt beprövat ställe. Lämnade smått till återväxt, men ska bli spännande att se om det blir någon mer skörd där i år.

0

klas jaederfeldt

29 okt 2005 kl. 22:35

ge inte upp, jag har champinjoner på tomten, å för 15 år sedan plockade jag champ. på lucia

0

Birgitta

29 okt 2005 kl. 22:36

Glömde att säga att detta var i norra Småland på gränsen till Östergötland.

0

Evus

29 okt 2005 kl. 23:38

Låter underbart!!

I morgon bitti är det vi som laddar matsäck (och batterier), tar med pappkasse och sticker ut i skogen.

0

Bengt Sandh

30 okt 2005 kl. 02:57

Hej Klas J.!

Var på tomten plockade du champinjoner? I skägget eller i tomteluvan?
Var på Lucia växte champinjonerna? I hennes ljuskrona eller kanske i själva särken?

Svar kan lämnas till undertecknad senast måndag.

/Bengt Sandh

0

/Anne-Marie

30 okt 2005 kl. 12:43

Hej Christine.
Förmodligen inte.
Idag, söndag , var jag ute i “mina” marker för att kolla läget.
I Luleåtrakten går det fortfarande att hitta trattkantareller , trots att vi har haft en period med många minusgrader och snö.Till och med en taggsvamp som var jättefin lyckades jag få syn på.

0

Kjell

30 okt 2005 kl. 15:59

I Göteborgstrakten finns det gott om trattkantareller och konstigt nog en hel del kantareller.

0

Lena M

31 okt 2005 kl. 08:00

Som jag skrev i lördags, så var jag på jakt efter trattkantareller, men kom hem med kantareller ( också ) Blek taggsvamp fanns i fåtal ex. Konstigt , tycker jag , det är nu den 1:sta nov. och vi har haft både snö och minusgrader.
Lena

0

klas jaederfeldt

31 okt 2005 kl. 08:12

lustig jävul du Bengt.

på tomten var det i hönsgården, och på lucia lyfte jag serken , och där i vegitationeb fanns dom, ( eller kan det ha varit i barrskog, så gammal nu så minnet sviker)

0

Evus.

31 okt 2005 kl. 18:44

Vi var ut en sväng i “vår” skog i går. Lite norr om Södertälje. Vi hittade kanske en liter kantareller så det räckte till en rejält god sås.
Det fanns massor av kantareller, under löven, men mycket var alldeles för blött.
Fast det var ändå en härlig dag i skogen med frisk luft, motion, fika och mackor, och det är inte att förakta.

Men det var nog vår sista svamputflykt för denna säsong.

0

Lena M

4 nov 2005 kl. 18:21

Gick en liten tur i dag för att “vädra huvudet” efter att målat väggar i några timmar. Döm om min förvåning när jag hittade rödgul trumpetsvamp, några fina blek taggsvampar och lite trattkantareller. Överraskad, måste jag tillstå. Lena

0

Peter

6 nov 2005 kl. 13:28

Fick med mig ungefär 0, 5 kilo kantareller från skogen runt Västerås denna förmiddag. De skola smörja kråset i kväll.

0

Lasse L

8 nov 2005 kl. 22:36

Här på Södertörn kommer man än så länge sällan hem utan ett par liter trattkantareller efter en timme i skogen. Hittade också två gånger förra veckan rödgul trumpetsvamp så det räckte till 6-7 portioner (typ renskav). En ny och angenäm erfarenhet för mig som nästan novis. Tycker den är ännu mer smakrik än trattisarna. Kantareller - de gula alltså ;)- har jag däremot inte sett på fjorton dagar. Taggisarna som har varit väldigt talrika i år verkar också ha lagt ner verksamheten här.

0

Joachim Krumlinde

8 nov 2005 kl. 22:42

I Skåne har svampsäsongen just börjat efter den långa torkan. Särskilt ängar och betesmarker är fulla med matsvampar: champinjoner, fjällskivlingar, höstmusseron, ängsmusseron, blåmusseron. I sandiga tallskogar finns smörsopp, grynsopp, sandsopp och karljohan.

0

danne

9 nov 2005 kl. 18:26

d beror helt å hållet viken svamp du letar efter…. toppisar fins d ju gott om nu så d e ju bara å gå UUUUT

0

Joachim Krumlinde

9 nov 2005 kl. 19:50

till “danne”:

va e “toppisar”?

0

Affe

9 nov 2005 kl. 22:38

Undrar samma sak, vad är “toppisar”?

0

Lisa

10 nov 2005 kl. 01:00

Plockade flera liter trattisar i helgen. Har aldrig varit med om att plocka svamp så sent här i Jämtland.

0

Hasse

10 nov 2005 kl. 17:39

“toppisar” är den dyraste svampen man kan finna i svenska naturen. 10 000 kr/kg är säkert ingen överdrift.
Den växer i hagar och brukar dyka upp kring oktober.
Svampen är mycket populär och är, som den gravt obildade skulle kunna skriva, en s k halogen svamp.

0

Affe

10 nov 2005 kl. 23:23

Här sitter just nu ett levande frågetecken…

0

Tony

11 nov 2005 kl. 00:10

Affe, jag tror tyvärr de har hamnat på ett sidospår här och pratar om toppslätskivling, en hallucinogen drogsvamp.

0

Affe

11 nov 2005 kl. 11:31

Hur gör man med den?
Rökar, snortar, skjuter eller kanske boffar man den?

0

Cobran

11 nov 2005 kl. 12:30

Det är ett oskick på forumet med dessa interna förkortningar och smeknamn på saker.
Trattis, toppis och allt vad det är.
Men begriper man inte kan man ju alltid fråga, och vill man inte begripa så låter man bli.
Hursomhelst så växer det fortfarande svamp denna milda höst.
Vi tackar vädrets makter och hoppas få ännu lite tid att gå ut i skogen innan frosten tar rubbet.
Visst avundas man som stadsbo er som har skogen alldeles bakom knuten, och som heltidsarbetande avundas man också lite grann er som kan ta er ut på vardagar.
Det är bara att hålla tummarna för att hitta nåt på söndagspromenaden!

0

Affe

11 nov 2005 kl. 13:53

Idag när jag gick och hämtade dottern på dagis så snubblade jag över massvis av höstmusseroner på gräsmattan utanför och även en annan gräsmatta en bit därifrån. Inte behöver man tvunget åka ut i skogen för att hämta svamp…
Kan nämna att svampen fick stå kvar, den står så vackert där.

0

JESSICA

12 nov 2005 kl. 09:19

OM NI NU SÄGER ATT DET FINNS SVAMP DÄRUTE- VARFÖR HITTAR JAG DÅ INGENTING?

0

Hasse

12 nov 2005 kl. 21:05

Snortar, boffar, skjuter…
Detta är illa Affe, många är redan förmodligen beroende av denna svamp och poängen var dessutom att säsongen inte är över för svamp.
Huvva, skoja om missbruk.

0

Affe

13 nov 2005 kl. 00:11

Hasse, det var faktiskt inget skoj. Undrar helt enkelt hur det går till att bli hög på en svamp….
Kanske var formuleringen illa utförd.

0

Cajsa.

13 nov 2005 kl. 14:22

Hej. I Skåne är det inte slut på svampsäsongen om det är det som diskuteras här?????
Hittade flera
champinjoner i går.
Cajsa.

0

Affe

14 nov 2005 kl. 18:08

Nä inte är svampsäsongen slut, finns mycket trattkantareller och en del kantareller kvar, samt lite soppar och annat som jag inte känner.
Så ut och knata i skogen bara…

0

Hasse

16 nov 2005 kl. 13:04

ang Affes inlägg:
Ok, då förstår jag.

Jag har provat flera hundra svampar; s k
hallogena svampar som toppisar, äter man au naturelle el. torkade. Man blir inte direkt giftpåverkad, däremot… känns det som man blivit helt knäpp. Man fortsätter att vara vrickad några timmar, sedan släpper det.

Många svampar jag provat ger olika fysiska obehag som magont och pulshöjning (ex. flugsvamp), men de överskuggas helt av det man upplever av de s k knarksvamparna. Allt förvandlas i ett ögonblick till ett slags vaken mardröm. Lustupplevelsen när det är över, går över allt annat.
Men prova gärna själv för all del, det är i princip säsong ännu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone