0 239 visningar

13 svar

Jag behöver hjälp!

Janett

19 aug 2008 kl. 22:31

Jag ska besöka min kusin och hans fru i Höllviken i skåne. Nu ska jag lära dem en del svampar men vart ungefär ska vi leta och vilken typ av svamp ska jag leta efter. tacksam för alla tips.

0

Hans Myhre

19 aug 2008 kl. 22:34

Nå spøker du vel?  Skal du lære andre om svamp så vet du vel hvor du skal lete etter hva, du ser jo fort hva du kan vente å finne alt ettersom hvilken typ skog.

0

Stefan HBG

19 aug 2008 kl. 22:36

Menar du allvar?

0

Birgitta F

19 aug 2008 kl. 22:41

inte för att jag något svar men jag förstår frågan.
Om man kan svamparna i sitt eget län /lanskap kan det ju vara kul att veta vad man kan förvänta sig i en annan biotop

0

Skogs Mulle

19 aug 2008 kl. 22:42

Oj är det ett internettroll igen:/ här gäller det att vara vaksam…dags att kollar ipnr????

0

Janett

19 aug 2008 kl. 22:46

Tack Birgitta, du verkar förstå hur jag menar.

0

Daniel Persson

19 aug 2008 kl. 22:47

Om frågan är allvarligt menad (vilket jag betvivlar), så kan den ha sin grund i att i den sydliga delen av Skåne är alla trädansamlingar på mer än 10 träd lite sensationellt.

Så, om frågan är allvarligt menad så skulle jag rekommendera att ni fortsätter mot Skanör ut på Ljungen. Där finns en hel del skog på höger sida av vägen, runtom cykelvägen som tidigare var järnvägsspår.

Troliga arter så här dags, kanske… Kremlor (tegel, kant m.fl), spindelskivlingar m.m.

0

Janett

19 aug 2008 kl. 22:58

Tack Daniel,
Jag menade faktiskt allvar. Som sagt trädansamlingar på mer än 10 träd räknar jag inte som skog. Jag är van vid de djupa småländska skogarna. Jag blir förvånad att få ett sånt “spökit” svar från en verifierad svampkunnig som herr Myhre.

0

Janett

19 aug 2008 kl. 23:44

kära Skogs Mulle,
frågan var nog inte så konstig med tanke på att det bara rapporterats 7 rapporter om svampfynd i augusti från skåne.

0

Sofia, Skåne

20 aug 2008 kl. 00:43

Janett, jag har hittat Karl Johan där också, stället som Daniel beskriver. Annars finns också Vombskogen med kantareller, brunsopp. Lycka till!

0

Janett

20 aug 2008 kl. 08:52

Tack snälla Sofia,
nu behöver jag inte slösa bort onödig tid på att leta efter “skogar” utan ha tid över för att upptäcka vackra skåne också på andra sätt än svampjakt:)

0

Hans Myhre

20 aug 2008 kl. 11:11

Beklager hvis jeg har tråkket deg på tærne Janett. Forstod ikke av frågan var alvorlig ment.Jeg vet ikke heller hva som vokser i Skåne.Mente bare at ser du en tallskog der så kan du vel tenke deg hva du kan finne der.Svamp som vokse i Tallskog. Ser ut en Ekskog så...eller en annen løvskog..Slik er det vel hemma hos deg også?

0

Jantt

20 aug 2008 kl. 14:27

Tack Hans för din respons. Jag är faktiskt en erfaren svamplockare och tänkte bara att jag kunde spara lite tid på att få tips. Det var längesedan jag var nere vid skånes sydkust och som sagt biotopen är ju inte riktigt som här i småland. Nu vet jag bättre och kommer aldrig att ställa en likadan “dum” fråga igen på detta forum. Det är också trevligt att se att andra som ställer liknande frågor blir seriöst och trevligt bemötta.

0

Micke

20 aug 2008 kl. 15:03

Janett,
Biotopen i Skåne är på många ställen identisk med den i Småland. Du kan därför hitta i stort sett samma typer av svamp i Skåne, som du gör hemma.
Prova gärna något av mina tips i den andra Skånetråden.
Jag är uppvuxen i både Småland och Skåne.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone