Hej!
Jag undrar om det här är en jätteröksvamp? Den växer i vår trädgård och som ni kan se är den redan rätt stor. Tillväxten har gått från golfboll till bjässe på bara något dygn.
Jag vill gärna spara den ett tag för att se hur stor den kan bli, men vad händer när den blir mogen? Kommer alla sporer att pysa ut i ett jättelikt moln? Kan jag se när den är färdigvuxen (så att jag kan ta bort den utan risk för att sporerna dränker vår uteplats)?
Jätteröksvamp? Växer i gränsen mellan rabatt och gräsmatta
Ja, det är förmodligen jätteröksvamp. Den enda förväxlingssvampen i den storleken är läderboll, och det kan vara svårt att skilja dem enbart efter bilder. När den blir mogen kommer sporerna i många miljontals, det är inte lätt att se exakt när den börjar mogna utan att skära itu den. När svampköttet inuti börjar mörkna så är sporproduktionen på gång.
Jag tog med mig två hem som jag hittade förrförra vintern.
Lade dem i trädgården och hoppades på att de skulle spora av sig.
Det blev inget rökmoln förrän ‘någon’ råkade köra rakt över dem med gräsklipparen.
Men, då blev det ett moln som hette duga:)
Så det är nog ingen fara med uteplatsen om du far varsamt fram.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.