0 587 visningar

5 svar

Nallebjörn!

Elisabeth jansson

20 aug 2008 kl. 00:35

Huuuu!

I torsdags var det en ungbjörn i en fårhage bara några km från mig tur nog så gick fåren hemma vid ägarens hus,men det var två unghästar i hagen som betedde sig konstigt när ägaren kom dit.
Han såg sedan björnen springande framför sig cirka 100 meter på asfaltsvägen innan den vek av i skogen (mina svampskogar)

Är det några som har erfarenhet av björn i sina svampskogar,jag har läst på nätet om möte med björn!
Jag har ingen lust att ha björnpinglor på benen,jag har avänt visselpipa och sjungit i skogen då jag alltid går ensam i skogen!

Goda råd mottages tacksamt!

Hittade en bra länk att läsa men hittar inte tillbaka dit!

0

Kurt

20 aug 2008 kl. 07:28

Bar du inte smyger i skogen är det nog ingen fara, björnen kommer att både höra och känna lukten av dig.

http://www.de5stora.com/

0

Irene A

20 aug 2008 kl. 09:59

Den här länken kanske kan ge en fingervisning:-)
http://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA&feature=related

0

Jan

20 aug 2008 kl. 10:54

Sjunga och vissla är inte bara trevligt för dig och dina svampplockarvänner. Det håller skogens individer på avstånd med.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 11:49

Skulle kunna berätta dråpliga björnhistorier uppifrån norr, men vågar inte, för då skulle jag kanske “råka illa ut”! så jag får väl ta en liten en, från sommaren 1990, när jag (ensam) skulle kolla provytor på krölm Lina älv. Stod på en lite höjd och orienterade mig lite och såg då en björnhona med två ungar mellan mig och ytorna. vi tittade på varann ett tag och jag hojtade lite - och gick sen åt varsitt håll. Nästa dag var ingen björn där så jag kunde göra jobbet. Träffade många år senare en gällivarebo i U-a och vi pratade bl.a. om Lina älv-trakten. Ja där ja, sa han, DÄR finns det björn!
För det mesta går det bra om låter illa men visar stor respekt i övrigt!

0

Elisabeth jansson

20 aug 2008 kl. 23:30

Hej!
Tack alla för länkar m.m.
Idag har jag varit i skogen och nu har verkligen svamparna kommit igång,men jag kollar mig om lite extra,många rotvältor blir björnar.
Torsdag den 14 aug på kvällen sågs björnen i skogarna här och månd 20 aug hade en björn tagit ett får igen 35 km härifrån,då är det en sjö eller en älv som den måste passera.
Jag skulle gärna vilja veta om det är samma björnen eller om det är två ungbjörnar.
det går att läsa om den på länken
http://www.de5stora.com/ och under rovdjursnytt.

Egentligen vill man se vilt när man går i skogen och ljud har jag aldrig gillat när jag går i skogen men nu blåser jag i visselpipan med jämna mellanrum och känner mig stressad!

Fortsättning följer…..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone