0 27875 visningar

12 svar

ställen i södra skåne

Jon

20 aug 2008 kl. 09:24

Vet att det här med svampställen alltid är känsligt. Är dock nyinflyttad i skåne och skulle behöva hjälp med några tips på skogsområden med svamp. Mest intresserad av sopp, kantareller och trattis.
Tacksam för hjälp

0

Joachim Krumlinde

20 aug 2008 kl. 09:27

Vombs fure

0

Affe Nv Skåne

20 aug 2008 kl. 09:31

Har aldrig besökt Vombs fure men tänkte göra det i höst.
Någon speciell del som är värt ett försök?
Hur är det med parkeringsmöjligheter där?

0

jon

20 aug 2008 kl. 09:31

Testade där förra hösten med godframgång. Några andra tips?

0

Jon

Joachim Krumlinde

20 aug 2008 kl. 09:35

Hur pass “nyinflyttad” är du?

0

"JAS" Helsingborg

20 aug 2008 kl. 09:35

Jag har varit där några gånger men inte i fjol. Det går vägar lite överallt och det är inga problem att parkera bilen Affe. För 2 år sedan hittade jag mycket Brunsopp och det var mycket kremlor, överhuvudet taget så har jag upplevt det som att det är gott om svamp i området.

0

Joachim

jon

20 aug 2008 kl. 09:38

maj 2007

0

Micke / Löberöd

20 aug 2008 kl. 12:26

Prova trakterna kring Veberöd / Idala, men var beredd på att vika av från stigarna, eftersom detta ställe är välbesökt. Mycket Kantareller och Svart Trumpetsvamp, men även Trattkantaleller och olika Soppar.
Även skogarna kring Vombsjön är bra för framför allt Stolt fjällskivling samt Kremlor.
Ytterligare tips är skogarna kring Sjöbo, Höör, Hörby, Sturup/Bökeberga.

0

Janett

20 aug 2008 kl. 14:13

Hej Jon,
Jag ställde i princip samma fråga som dig och vilken skillnad på bemötande, inte ett “otrevligt” svar utan ett seriöst bemötande, trevligt att se.

0

Dorota

24 aug 2008 kl. 01:23

Välkommen till Skåne Jon. en del ställen har du redan fått svar på. jag har samma problem ibland men trattisar hittar du också i S.T Olof, Österlän har gott om Karl Johan, andra sopp . Blentarp riskor och naturligtvis höör, hörby hela vägen till Hässleholm. Söderåsen är inte dumt att utforska. Var bor du själv. Vi kan åka på en svamptur tillsammans.

0

Sussie

24 aug 2008 kl. 04:41

Det verkar som hela Skåne svämmar över med svamp just nu efter allt regn (jag klagar inte). Åk ut till första bästa skog och kolla. Tror du kommer att hitta svamp. Tips: Gå ganska långt in i skogen. Många svampletare går bara en pyttebit in. Lycka till!!

0

Terese maria

9 aug 2021 kl. 15:55

Vet någon om det finns kantareller runt sjöbo

0

C-J

9 aug 2021 kl. 16:50

Ja visst finns det kantareller där. Sök runt Vombsjön och i skogarna runt Sövdesjön.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone