för en svampnörd, det blev jag utsatt för i går. Gubben o jag skulle ut på motionsrunda. När jag försökte smussla med mig en liten plastpåse, tog han på sig “ska vi motionera eller plocka svampblicken”. Man kan väl ha lite toapapper i en plastpåse ifall, om ???? Blev tvungen att lova, inga svampar. Vi tog bilen till grannbyn, gubben visade på kartblad sin planerade slinga 6-7 km. Vilken plåga, vi passerade OBS passerade 1000-tals soppar, många champijjoner o några stoltafjällskivlingar plus massor med kremlor osv. Sträckan drog ut till en mil minus 100 m, då det saknas en bro över en bäck och vi fick vända om och ta en annan stig.Men jag klarade provet,inget med hem hoppas någon annan svampnörd hittar de jag gick förbi.Dessutom har jag ont i fötterna. Men vilken skön kväll det var.
Ha en bra mitt i veckandag.
Full av beundran, Tina. Skulle själv inte klara av det men om dt hotades med skillsmässa , kanske .
jag har framför mig samma utmaning. Brukar vandra , rundvandringar med vänner. 10-12 km. Någon gång försökte jag försiktigt svänga in bara några cm i i skogen. Det tog en sekund och jag blev tagen på bar gärning. Gissa reaktionen. Vi var ca 20 pers.Riktigt eldprov altså
Om jag hade varit som dig så hade jag struntat i vad maken hade sagt - jag hade plockat svamparna ändå. Dock så älskar min make svamp, men inte att plocka, så för min del hade inte varit något problem. Han hade stått tålmodigt och väntat om han vore med - vilket han är ibland (medan jag länsar stället). Har världens gulligaste make!! Han står ut med min svampplockning och älskar vad jag gör med svampen sedan: serverar den till t.ex. en god köttbit och annat “gourmet-mums” bl.a.
När jag i höstas började leta efter tickor,sa min man att han ska skaffa sig en tröja där det ska stå:“Jag är inte galen,jag bara följer med”.
Men nu är han lika galen som jag om inte mer,så vi är ute i skogarna all vår lediga tid,om vi inte fiskar förstås.
Jan har rätt, det jobbigaste är när man ska tillvara all svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.