0 757 visningar

8 svar

Michel Krikorev, röksvamp/läderboll?

Ann-Britt

20 aug 2008 kl. 10:19

Jag och barnen hittade denna i ett dike. Den såg faktiskt ut som en rutten läderfotboll, men det kom rök ur den när man tryckte på den

0

Tina Nordberg Kolsva

20 aug 2008 kl. 10:37

Ja en del spelar ju så det ryker;)Du får nog ett mera seriöst svar snart, kunde inte låta bli. Fräck bild på “fotbollen”.

0

Jan

20 aug 2008 kl. 10:52

Jag kan men det är tydligen Micke som skall svara.

0

Michael Krikorev

20 aug 2008 kl. 11:04

Finns säkert andra här som kan mer om dessa arter, jag har själv aldrig sett läderbollen annat än på en utställning för länge sedan, men visst är det rester av en röksvamp.

Ser ut som du har fotat den i april 2004, så det är nog en kvarleva från året innan.

0

Ann-Britt

20 aug 2008 kl. 11:59

Hej Jan! Naturligtvis får du svara;) Att det blev till Michael K var för att jag läste hans svar där han skrev att man kan förväxla röksvamp med en svamp som heter läderboll(!)..

0

Ann-Britt

20 aug 2008 kl. 12:06

Hej Tina! Tack för ditt snabba svar om fjällskivlingen. Ska steka dem till middag nu! Barnen spelade verkligen så det rykte för det blev röksvampens öde till slut!! Roligt med svamp som blir en leksak….

0

Hans v E

20 aug 2008 kl. 12:20

Det är jätteröksvamp - Calvatia (tidigare Langermannia) gigantea.

0

Oh!

Lilla My

20 aug 2008 kl. 12:55

....världsrymden anfaller!!! Tycker den ser ut som en Alien, men det kanske bara är jag som tycker svampar kan se litet läskiga ut fast de är så roliga att jaga?

0

Inga-Lill

20 aug 2008 kl. 19:54

Hej!
I min trädgård kom det upp en sådan här svamp förra veckan. Plockade den i måndags (den vägde ung. 1 kg) och visade den för våra skolbarn och lurade i de yngre att det var ett dinosaurieägg. Idag har jag dock avslöjat sanningen och jag skar itu den så de fick se hur den såg ut inuti.Den var vit och fast och med en krsftig svamplukt. Vi slängde den sedan, men vi kanske hade kunnat äta den. Vet någon om det går?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone