Hej Torsten!
Är det röda eller gröna äpplen du syftar på? Om det är rött du menar kan det vara en rödsopp eller närstående art i gruppen sammetssoppar (Xerocomus) men det är omöjligt att säga utan en bild. Ofta räcker det tyvärr inte heller med en bild för att få ett säkert namn på de rackarna, behövs mikroskopering och tillgång till speciallitteratur.
Ja, det var den jag tänkte på i första hand:
http://images.google.com/images?q=Xerocomus%20rubellus
Men för att göra det hela mycket svårare så finns det flera Xerocomus-arter som kan ha röda färger på hatten, mikroskopering är nödvändig.
Nu är iaf jag mer förvirrat än normalt. Fotade rosensopp här i Solna och kollade vid hemkomsten i litteraturen och här på guiden.
I Ryman/Holmåsen heter den Bolétus rhodoxánthus = rosensopp och ser inte ut som mina. I Bo Nylens Svampar i Norden och Europa heter den Rödsopp = Boletus rubellus (Xerocomus versicolor). Bilden är mer likt mina fynd. Micke i din länk heter Xerocomus rubellus (Bolet multicolore)
Vilket namn är egentligen
vedertaget? För att vitsa till det lite säger jag “vilken sopp(a)”.
Dieter, missförstå inte rubriken här. Den är Torstens, med ett frågetecken efter. I övrigt har det inte diskuterats någon rosensopp här. Den arten heter mycket riktigt Boletus rhodoxanthus.
Den du har bild på, är en annan, en Xerocomus - rubellus (rödsopp) eller annan närstående art, inte rosensopp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.