0 262 visningar

12 svar

frysa in små K-J

Nina A

20 aug 2008 kl. 15:08

Kan man frysa in små ex och hattbitar av karl johan??
då menar jag direkt,utan att steka bort vätskan…

0

guza

20 aug 2008 kl. 15:19

Det går jättebra-tina mycket hastigt i kokande vatten-bara så du kan skära i mindre bitar-eller tillaga i ugn direkt.

0

Nina A

20 aug 2008 kl. 15:25

Tack!!:)

0

Nina H, Sthlm norr

20 aug 2008 kl. 17:43

Borde funka jättebra till att fritera sedan som jag gjorde igår!

I år blir det mycket smått av KJ eftersom det inte inte går att spara dem för tillväxt, då har redan sniglarna varit framme. Känns synd i.o.f.s. men, men…

0

"JAS" Helsingborg

20 aug 2008 kl. 18:37

Och jag som nästan uteslutande jagar små Kj. “porcini”. Man kan göra massa goda saker med dem, marinera, sylta, lägga in i olivolja m.m. och så det vanliga förståss. Men hitintills inget i mina marker och ingen bil jag får abstinens HHaaaagg. :( :a)

0

JAS Hbg

Annette L, norr om Sthlm

20 aug 2008 kl. 19:04

Å jag tycker oxå de små är bäst, visste inte att de hette så ;=) Skall göra en italiensk middag med småplock nästa middag, har du något roligt förslag?

0

JAS Hbg

Nina H, Sthlm norr

20 aug 2008 kl. 19:08

Skrev in bland recept igår mina små KJ-hattar som jag marinerade i soja och sherry ett par timmar, blandade sen i ägg, vände i majsmjöl och friterade. Knaprigt och mumsigt!!

0

Hej!

Annette L, norr om Sthlm

20 aug 2008 kl. 19:12

Nina, kul att se dig! Jag plockar gärna svamp nån dag…min skog har ett sista år kvar, sedan skall det röjas för 178 nya hus *snyft*

Receptet lät gott, det får bli en av rätterna ;=)

0

Hej!

Nina H, Sthlm norr

20 aug 2008 kl. 19:31

Så förfärligt tycker man, men samtidigt står ju även våra hus på skogsmark och här kanske har växt massor med svampar. Det är väl därför en och annan förvirrad kantarell eller toppmurkla tittar upp ibland.
Jag kommer mer än gärna ut till dig!!!! Kollar om jag har kvar din mailadress så mailar jag dig.

0

Hej!

Annette L, norr om Sthlm

20 aug 2008 kl. 20:14

Nina, du får den här: annette.landin@nokia.com ;=)sorry alla andra för privat snack!

0

Geraldine

20 aug 2008 kl. 20:17

I resturangbranchen kallas som Champagnekorkar:)

0

Champagnekorkar ;=)

Annett L, norr om Sthlm

20 aug 2008 kl. 20:21

Är vad vi alltid har sagt, det komiska är väl att en gammal champagenkork ser ut som en perfekt odlad champinjon ;=)

0

JAS

buffy

20 aug 2008 kl. 20:38

Jag hittade mingsann en liten vacker och oanfrätt KJ “i våra trakter” idag, kanske de är på g här också nu =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone