0 616 visningar

9 svar

Brand och svamp

Ragnhild, Vällingby

20 aug 2008 kl. 16:09

För två år sedan brann det i min lilla skog i västra Stockholm. Nu växer det stora klungor av en liten brun skivling med bruna urnupna skivor och tunn fot på förkolnade rötter och stammar. På samma ställe hittade jag rödbrun stensopp och/eller brunsopp. Gynnas dessa arter av skogsbrand? Och kommer de fler bra matsvampar där det har brunnit? Så kan jag inte låta bli att bifoga en bild på dagens skörd. Det är åtta arter, förutsatt att jag hittade både rödbrun stensopp och brunsopp. Kan någon se vad de andra arterna är?

0

Värmdöbo

20 aug 2008 kl. 16:13

Jag kan urskilja smörsopp och blodriska….

0

Till värmdöbo

Rganhild

20 aug 2008 kl. 16:17

Så långt var det rätt

0

Ragnhild

Geraldine Vällingby

20 aug 2008 kl. 17:14

Är det stora skogen brevid ridskolan du varit i?

0

Ragnhild

ragnhild, Vällingby

20 aug 2008 kl. 17:31

Ja, jag går i hela skogen mellan ridskolan och sjön

0

Var är bilderna?

Hans v E

20 aug 2008 kl. 17:57

Brandplatssvampar är min specialitet, så jag blir mycket frustrerad när jag inte kan hitta några bilder i ditt inlägg!
Den första du beskriver är säkert kolflamslivling (har även hetat brandtofsskivling). Den är beroende av bränd mark. Ingen matsvamp. Sopparna påverkas ej av branden. Den näst vanligaste efter kolflamsklivling är skålsvampen stybbskål. Ibland hittar man vackert violetta skålsvampar m.m. En mindre skivling heter kolgråskivling. Ibland är marken helt rödbrun på stora ytor. Tittar man då närmare efter så består det hela av millimeterstora skålsvampar, kolskålar - släktet Anthracobia. Om våren hittar man gärna toppmurklor.

Var är ditt skogsbrandområde exakt? Vill gärna komma och titta. Själv har jag nyss varit i Sigtuna - Charlottenlund där det brann nu på försommarn. Du kan se tre arter brandskålsvampar därifrån i mitt inlägg från i lördags 16/8.

0

Hans v E

20 aug 2008 kl. 18:03

Jaha, nu hittade jag din bild längre ned. Det var alltså inte svampar från brandplatsen som jag trodde.

0

Ragnhild

Geraldine

20 aug 2008 kl. 19:56

Jag misstänkte det. Jag var där i söndags. Vi kanske ses där någonting de närmaste veckorna:)
Ska ev dit på fredag.

0

Hans v E*

Geraldine

21 aug 2008 kl. 07:15

Det är Grimstaskogen. Var det har brunnit vet jag inte, men skogen är ju inte så stor.

0

Lena M

21 aug 2008 kl. 07:27

Intressant Hans, då måste jag kolla ett ställe där de brände marken för också 2 år sedan. Tittade i våras efter toppmurklor där, men inte. Nu kanske det finns annat spännande där, måste utforskas snarast.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone