För två år sedan brann det i min lilla skog i västra Stockholm. Nu växer det stora klungor av en liten brun skivling med bruna urnupna skivor och tunn fot på förkolnade rötter och stammar. På samma ställe hittade jag rödbrun stensopp och/eller brunsopp. Gynnas dessa arter av skogsbrand? Och kommer de fler bra matsvampar där det har brunnit? Så kan jag inte låta bli att bifoga en bild på dagens skörd. Det är åtta arter, förutsatt att jag hittade både rödbrun stensopp och brunsopp. Kan någon se vad de andra arterna är?
Brandplatssvampar är min specialitet, så jag blir mycket frustrerad när jag inte kan hitta några bilder i ditt inlägg!
Den första du beskriver är säkert kolflamslivling (har även hetat brandtofsskivling). Den är beroende av bränd mark. Ingen matsvamp. Sopparna påverkas ej av branden. Den näst vanligaste efter kolflamsklivling är skålsvampen stybbskål. Ibland hittar man vackert violetta skålsvampar m.m. En mindre skivling heter kolgråskivling. Ibland är marken helt rödbrun på stora ytor. Tittar man då närmare efter så består det hela av millimeterstora skålsvampar, kolskålar - släktet Anthracobia. Om våren hittar man gärna toppmurklor.
Var är ditt skogsbrandområde exakt? Vill gärna komma och titta. Själv har jag nyss varit i Sigtuna - Charlottenlund där det brann nu på försommarn. Du kan se tre arter brandskålsvampar därifrån i mitt inlägg från i lördags 16/8.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.