0 1514 visningar

14 svar

Sandsopp eller örsopp?

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 17:41

Hittar sällan någon av dessa så jag kan inte skillnaden, men antar att det är sand-eller örsopp.
Växte på gräsig stig i uppvuxen granskogsplantering. Mörknar ej. Den gula färgen stöter ngt mot orange i köttet.

0

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 17:42

Glömde säga att de växte i klungor… :-)

0

Peter, Linköping

20 aug 2008 kl. 17:48

Det är inte sandsopp i alla fall. Bör vara örsopp. Äter du dem?

0

Tina Nordberg Kolsva

20 aug 2008 kl. 17:50

De två till höger är iaf örsopp.
De andra kan vara sandsopp.
Jag äter örsopp.

0

Sandsopp eller Örsopp?

P3

20 aug 2008 kl. 17:50

Är hatten klibbig och kan du bända hattkatten mot foten utan att den går sönder? Då är det en örsopp.

0

Sandsopp eller Örsopp?

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 17:58

Det bör vara samma sort allihopa då jag plockade dem i samma “koloni”. Hatten är klibbig och seg (nästan som skumgummmi) och går att böja (vilket bra knep :-)). Då är det örsopp då. Tackar så mycket!
Jag har aldrig provat att äta den, men tänkte prova. Ska man “flå” den (som smörsoppen)? Är den god Tina?

0

Sandsopp eller Örsopp?

Michael Krikorev

20 aug 2008 kl. 21:18

Brukar själv inte plocka örsopp, men de allra flesta soppar vinner både smak och konsistens om man först torkar dem. Kan sedan med fördel användas i en god svampsoppa.

0

Sandsopp eller Örsopp?

Peter, Linköping

20 aug 2008 kl. 21:19

Tänk om örsoppen är den nya sandsoppen…från dussinsvamp till läckerhet - i torkat skick. Hittar jag några igen skall jag torka och prova.

0

Sandsopp eller Örsopp?

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 21:21

Tack för svaren :-)

0

klas jaederfeldt

20 aug 2008 kl. 21:21

örsopp smakar ganska bra om det är små ex, en skillnad på den å sandsopp är att tittar du ner i en örsopps rör (me lupp)  så delar sig röret i 3-4 rör en bit längre ner

0

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 21:25

Tack Klas! Det ska jag göra :-) Har några ex kvar men får vänta till dagsljuset återvänt ;-)
Men brukar ni ta av skinnet på hatten före tillagning (som med smörsoppen)?

0

klas jaederfeldt

20 aug 2008 kl. 22:29

ja förhuden skall bot

0

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 22:54

Hehe, du kan formulera dig du Klas ;-)

0

Tina Nordberg Kolsva

20 aug 2008 kl. 22:57

Jag tar inte bort hatthuden på örsoppen. Den snakar inte mycket men blir vackert rödlila vid tillagning.Smör o salt är ju gott.
Smakar det ingenting kan det ju inte smaka illa iaf.
Sandsopp är ingen höjdare stekt men somtidigare talare redan skrivit förträfflig torkad i sås.
Hittade två stora fina idag.

0

Susanne i Dalarna

20 aug 2008 kl. 23:13

Tack Tina :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone