0 335 visningar

4 svar

Vilken kremla?

Jea

20 aug 2008 kl. 19:11

Varje år bestämmer jag mig för att börja plocka kremlor. Så också i år. I dag plockade jag denna. Nu blir jag ju så osäker igen då jag läser i min bok, vilken det skulle kunna vara. Det slutar alltid med att jag tror att det är någon oätlig historia och vågar aldrig pröva. Vad säger ni?

0

Torsten J

20 aug 2008 kl. 19:26

Naäe, inte sådana med röda fötter. Spana in sådana med gulaktiga skivor och sedan gäller att de flesta från grönt via violett till mörkrött till tegelfärg oftast är ätliga. Jag har plockat kremlor i många år men smakar för säkerhets skull alltid av på en liten bit av skivorna.

0

Cicci

20 aug 2008 kl. 19:27

Kremlor är svåra att artbestämma. Det bästa sättet att veta om den är ätlig eller inte är att lägga tungan mot skivorna. Om den är bitter så är det inget att ha men om den inte smakar något alls så är den ätlig. Inte något svar på din fråga om vilken kremla det är, men ett sätt att kunna bestämma om den går att äta.

0

Torsten

Cicci

20 aug 2008 kl. 19:29

He, he Torsten. Du är alltid en sekund före mig.

0

Jea

20 aug 2008 kl. 19:32

Tack snälla ni. Här skall slickas skivor! Men vad less jag blir på att aldrig lära mig kremlor. Däremot blev min svampförvirring total när jag började färga garn. Under ett par år där visste jag inte om jag plockade för att äta eller färga. Under den tiden åt jag bara kantareller för att vara säker.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone