0 1600 visningar

20 svar

Drömmen om Stolt fjällskivling

Marianne

20 aug 2008 kl. 19:44

Har så länge jag kan minnas varit fascinerad av stolt fjällskivling. Har bara hittat den ett par gånger i närheten av en villa, så det känns inte trevligt att plocka på andras ägor. Är det ont om dem i Värmland? Det är en önskedröm jag har att få hitta ett ställe med flera stolta fjällskivlingar.

0

Elisabeth jansson

20 aug 2008 kl. 22:35

Hej Marianne!

Var i Värmland bor du?
Är det ett eget ställe du vill hitta,plocka eller äta.
Jag bor på gränsen Värmland Västra Götaland igår hittade jag många de har börjat att komma nu!

0

Marianne

21 aug 2008 kl. 09:55

Hej Elisabeth!
Tack för att du svarade.
Jag vill ju både hitta ett ställe, plocka och äta. Jag bor i Arvika. Vad är det för typ av plats som du hittar fjällskivlingen? Är det i någon skogsglänta eller i en hage kanske?

0

Elisabeth jansson

23 aug 2008 kl. 00:35

Hej Marianne!

Det är svårt att hitta tillbaka till ett mail när så många skriver!
Jag hittade 15 stycken i kanten på en granskog,det finns grönsten och kalk det växer blåsippor inte långt därifrån.
Utmed skogsvägar kan de växa,där det är lite högre gräs,de kommer alltid tillbaka på samma ställe!
Se upp bara så att de inte rodnar för då är det rodnande fjällskivling!
Det var synd att du bodde så långt från mig annars hade du kunnat gå med i skogen och jag skulle visa dig!
Jag älskar att gå i skogen men tycker att det är jobbigt att ta reda på svampen,jag gav bort alla fjällskivlingar.
Hoppas att du har tur att hitta,de finns nu och så håller de upp ett tag och kommer en period senare också,det har varit en av mina favoriter,panerad i ägg och ströbröd det smakar som fläsk fast godare!

0

Marianne

23 aug 2008 kl. 19:09

Idag gick drömmen i uppfyllelse. Jag var på ett nytt ställe. Efter en skogsväg i högt gräs växte 5 stora och en mindre stolt fjällskivling. Den var en härlig känsla att hitta dessa. I skogen fann jag även massor med snöbollschampinjoner (som jag inte plockade, är rädd för kadmium), karl-johan, svart trumpetsvamp, blodriska, kantareller, blek taggsvamp, mycket citronslemskivling (som jag inte heller plockade), sandsopp. Det var med andra ord en lyckad svamptur. Hade inte kameran med till skogen så jag tog kort när jag kom hem av en del av skörden.

Här är de stolta svamparna och några andra mindre stolta

0

Sofia, Skåne

23 aug 2008 kl. 20:22

Fint gruppporträtt. Grattis till fynden!

0

Peter, Linköping

23 aug 2008 kl. 22:29

Grattis till fynden, men är det där verkligen stolt fjällskivling? Den ser så vit ut. De jag hittar (senast idag) är mörkare. Om det nu är stolt fjällskivling jag ätit i alla år.

0

Janett

23 aug 2008 kl. 22:39

Hej Marianne,
Inte för att jag vill förta din glädje, men som Peter undrar jag också om det verkligen är en stolt fj. Foten ser väldig smal ut och på den mindre är “knoppen” för utslagen för att vara så liten, borde varit mer “knoppig”. Jag tycker oxå att den är lite för ljus i färgen men det är lite lurigt med foton ibland.

0

Sofia, Skåne

24 aug 2008 kl. 00:01

Jag är också tveksam. De där bak har inga fjäll på foten, eller? Kan det vara rodnande fjällskivling? Eller något annat?

0

Peter, Linköping

24 aug 2008 kl. 00:58

Svar på undran i en annan tråd: det är ingen flugsvamp i alla fall. Det är en fjällskivling, men jag vet inte vilken art. Kanske Klas är på väg till tråden.

0

svampstaff

24 aug 2008 kl. 05:52

mm minsann! fast jag inte har en blå stjärna över mitt namn så ser jag att det inte är en stolt fjällskivling…så se dom inte ut i östergötland iaf :)

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 07:00

Jag är bara amatör, men kan säga att det ÄR stolt fjällskivling! Den närmaste på bilden är visserligen blek och klen och har stoppat ringen i fickan men har tydligt vattrad “stolt fot”.
Tyvärr ser de lite gamla ut, men var ändå glad!

0

Marianne

24 aug 2008 kl. 07:32

Bilden är inte så bra. De ser ljusare ut än i verkligheten. De har säkert stått ett tag och är ganska gamla. Det bruna mönstret på foten är borta på vissa ställen men finns där. Ringen på den lilla fjällskivlingen åt jag upp på plats. Ringarna kan man röra upp och ned. Om man tittar i Pelle Holmbergs och Hans Marklunds bok “Nya svampboken” sid. 154 så ser mina fjällskivlingar ut precis som den stora på bilden. Svamparna bleknar säkert lite efter allt regnande som varit. Den rodnande fjällskivlingen är ju slät på foten och rodnar vid snitt.

0

Robban

24 aug 2008 kl. 07:41

Skulle säga äldre ex av stolt fjällskivling. Hade skivorna blivit lite brun prickiga under? var ringen
på foten lös,så att man kunde föra den upp och ner? Blev den blyg om du
skrapade med en kniv på foten?

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 08:06

Så bra Marianne. Hoppas du hittar unga och godare snart!

0

Marianne

24 aug 2008 kl. 08:21

Jag var väl för girig och ivrig när jag plockade de äldre ex. av stolta fjällskivlingar. Jag blev bara så himla glad. Nästa gång skall jag bara plocka unga ex.

0

Robban

24 aug 2008 kl. 08:29

Inget fel äldre om dom inte är allt
för brunfläckiga i skivorna.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2008 kl. 10:46

håller med Jan, foten ser ut som en Stolt fjällskivling

0

Argentum

31 aug 2016 kl. 09:44

Det här hittade jag på gräsmattan utanför vårt hus. En vän sa det är stolt fjällskivling. Kollade runt på nätet på bilder och beskrivningar. Verkar stämma bra. Ville bara dela här för att vara lite säkrare. Helt ny på det här med svampar. Det här är de första ever jag plockat. Tacksam för tipps hur jag ska tillaga dem, ska jag ta bort nåt? Stammen ska man torka och göra pulver av har jag läst, så det tänkte jag göra. Tack för mig! Ha en fin dag allihopa!

0

Irene A

31 aug 2016 kl. 14:17

Jag helsteker hattarna precis som de är tills de blir gyllenbruna och lite knapriga. En av mina absoluta favoriter :-)

0

Elisabeth

1 sep 2016 kl. 18:21

Att steka hattarna ordentligt, som de är eller panerade i panko (asiatiskt ströbröd som behåller krispigheten) och så äta som burgare med en massa smarriga tillbehör är min och min sambos favoriträtt. Sagolikt gott! Glöm inte att steka och äta ringen också- den är godast!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone