0 190 visningar

11 svar

Trattkantareller

Ted Waernberg

30 okt 2005 kl. 13:57

Hur torkar man “trattisar”?!

0

maggan

30 okt 2005 kl. 14:02

Hej Jag rensar svampen lägger den sedan på tidningar. Byt tidning när den är fuktig brukar låta svampen ligga ca 1 vecka så den är torr ordentligt.

0

Bengt Sandh

30 okt 2005 kl. 14:20

Hallå, stopp och belägg!
Torka INTE trattkantareller på tidningar. Det måste vara luftcirkulation både uppifrån och nerifrån. På tidningar blir det stor risk för att svampen svartnar och ruttnar.
Som sagt, undvik tidningar, det bästa är att skaffa ett flugnät som man spikar fast på en stor träram och införskaffar en rejäl fläkt som rör sig i sidled när den är igång. Då får du det bästa resultatet, tro mig.

Hälsningar och lycka till!

0

/Anne-Marie

30 okt 2005 kl. 14:43

Hej Ted.
Instämmer TILL FULLO med vad Bengt skriver!

0

per d

31 okt 2005 kl. 11:58

det går vissta lldelesn utmörkt btra att torka på tidningspapper, vissa svampar blir svarta och lite “geggiga"men flyttta över dem till torrt papper sp blir dom torra och fina till slut. för övrigt gårdet åt mycket myggnät om man finner 100 liter trattkantareller som jag gjorde på 1 dag för 6 år sedan.

0

annika, Morgongåva

31 okt 2005 kl. 15:03

Använd bakgaller o ugnsgaller eller liten portbel torkställning att lägga tidningspappret på. Då får svampen luft även underifrån. Går jättebra o snabbt!

0

Tommy

2 nov 2005 kl. 15:55

Jag inköpte en svamptork för 500:-och har inte ångrat köpet! Rekommenderas definitivt!

0

Gittan

2 nov 2005 kl. 18:24

Instämmer med Tommy, men det går lika bra med myggnät som hänger luftigt.

0

Marianne

6 nov 2005 kl. 18:47

En elektrisk svamptork är absolut det bästa om man lyckats få stor skörd!

0

Birgitta

6 nov 2005 kl. 21:16

Jag torkar inte mer än att de får plats i min varmluftsugn.
Kan torka 3 lager åt gången, har inte fler galler. Det går fort och funkar även på frusen svamp.

0

Viktor

7 nov 2005 kl. 10:26

Kan man bli dålig om man nu trots allt torkat en massa trattisar på en handduk? Käkade svampsås i förrgår, har kräkts hela natten. Kan det vara toppig giftspindling? Kan man ladda upp bilder på torkade svampar också för bedömning?

0

per d

7 nov 2005 kl. 17:06

viktor, det beror väl på om handuken var ren innan du torkade trattkantarellerna på den…...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone