0 398 visningar

10 svar

Svartgrå trävsopp?

Enelie, Linköping

20 aug 2008 kl. 21:57

De här trodde jag först var en Falsk aspsopp men det blir ingen färgförändring vid beröring eller snitt.
(Fläcksopp verkar inte heller stämma.)
Jag tycker att att hattfärgen är för brun/kastanjebrun för att vara Svartgrå strävsopp.
Bild 2 visar lite färgbeskrivning jämfört med Brunsoppen till höger.

Slätt hattyta. Ingen doft, smakar mycket milt.
Hatt 9 cm, fot 12 cm.

0

Enelie, Linköping

20 aug 2008 kl. 21:59

Hade bråttom:)
Strävsopp menade jag ju.

0

Michael Krikorev

20 aug 2008 kl. 22:25

Hej Enelie, strävsoppar är svårt!

Jag har tyvärr ingen bra ledtråd att ge. Dina bilder är verkligen bra exempel på en “nätådrig fot” som ibland förekommer hos en del strävsoppar vilket jag diskuterade med Jan A för någon dag sedan i en annan tråd, hoppas han ser detta :-).

0

Irene A

20 aug 2008 kl. 22:31

Håller med om att strävsoppar är svårt.
När den inte ger någon färgförändring och inte heller har någon tydligt överhängande hatthud, skulle jag nog själv ha nöjt mig med det och kallat den björksopp, en mycket variabel art som på sin höjd rodnar lite. Men det kan mycket väl vara fel.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 22:40

Det var en välådrad gynnare Eneli! Har aldrig sett en SÅN fot. Det verkar som om du kan ha haft rätt den gången, Michael!;))

0

Enelie, Linköping

20 aug 2008 kl. 22:41

Tack båda två!
Jag har sökt sedan igår men inte hittat något som liknar den.
Det får förbli en liten gåta.

Jag har tyvärr missat diskussionstråden med “nätådrig fot”.

Jag ser nu att bild 2 (tagen med blixt) ger fel färg.
Den mörka hattfärgen på första bilden stämmer bra.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 22:48

0

Enelie, Linköping

20 aug 2008 kl. 23:08

Tack Jan för länken!
Jag har kollat igenom den.
Tydligare ådernär än det här kan det kanske inte bli på en Leccinum-sopp.
Vem vet, det kanske går att hitta fler avvikande.

0

Fyodor1991

6 nov 2024 kl. 07:43

Skulle säga brun aspsopp. Har själv hittat brun aspsopp med ådernät. Det enda som inte stämmer är att min hade väldig uppsvulen fot kanske p.g.a att den vår liten.

0

Fyodor1991

7 nov 2024 kl. 07:29

Hade väldig bråttom. Var liten

0

Fyodor1991

10 nov 2024 kl. 10:54

Eller någon anan strävsopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone