De här trodde jag först var en Falsk aspsopp men det blir ingen färgförändring vid beröring eller snitt.
(Fläcksopp verkar inte heller stämma.)
Jag tycker att att hattfärgen är för brun/kastanjebrun för att vara Svartgrå strävsopp.
Bild 2 visar lite färgbeskrivning jämfört med Brunsoppen till höger.
Slätt hattyta. Ingen doft, smakar mycket milt.
Hatt 9 cm, fot 12 cm.
Hej Enelie, strävsoppar är svårt!
Jag har tyvärr ingen bra ledtråd att ge. Dina bilder är verkligen bra exempel på en “nätådrig fot” som ibland förekommer hos en del strävsoppar vilket jag diskuterade med Jan A för någon dag sedan i en annan tråd, hoppas han ser detta :-).
Håller med om att strävsoppar är svårt.
När den inte ger någon färgförändring och inte heller har någon tydligt överhängande hatthud, skulle jag nog själv ha nöjt mig med det och kallat den björksopp, en mycket variabel art som på sin höjd rodnar lite. Men det kan mycket väl vara fel.
Tack båda två!
Jag har sökt sedan igår men inte hittat något som liknar den.
Det får förbli en liten gåta.
Jag har tyvärr missat diskussionstråden med “nätådrig fot”.
Jag ser nu att bild 2 (tagen med blixt) ger fel färg.
Den mörka hattfärgen på första bilden stämmer bra.
Här är tråden Eneli:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=99772&fnr=1&sok=&Start=300&Offset=50&16
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.