Att det inte är något man skall inmudiga förstår jag. ( tror jag )
Men speciell, men sin färg, helt i turkos, med mörka skivor. Tycker mig se en antydan till ring i ljusare färg
på foten. Vacker och udda , . Vad är det ? Likaså har jag sett ljusa skivlingar med någåt mörkare mittparti
Skivorna är beiga. foten ljus och mörknar neråt och tycker jag ihålig, lite trådig. Växer i granskog, många tillsammans Förmodligen giftig, men genom detta forum har jag blivit oppservant på allt i markhöjd, Bara nyfiken ! Lena
Den turkosa svampen låter som någon av de blågröna kragskivlingarna:
Stropharia aeruginosa (ärggrön kragskivling) är oftast mer grön än blå till färgen, har en tydlig, strimmig ring och får nästan svarta skivor
S. cyanea (blågrön kragskivling) har mer turkos hattfärg, ljusare bruna skivor och snabbt försvinnande ring
S. pseudocyanea (pepparkragskivling)har också en otydlig ring, får purpurfärgade skivor, den koniska hatten tappar ganska snabbt den blå färgen, medan den håller lite längre på foten.
Ljus skivling med mörkare mitt passar in på alltför många arter för att försöka gissa…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.