0 974 visningar

15 svar

Lactarius quitecolor

Janett

20 aug 2008 kl. 22:40

Hej,
Denna vackra Blåmjölkiga riska kommer upp på samma ställe år efter år. Är det någon mer som sprungit på den?

0

Janett

20 aug 2008 kl. 23:02

Hade en bild till

0

Michael Krikorev

20 aug 2008 kl. 23:03

Är du säker på att den är blåmjölkig? Det finns inga blåmjölkiga riskor i Sverige (men det finns t ex Lactarius indigo i nordamerica bl a).

Kan vara en blodriska som heter Lactarius quieticolor som har en orange saft som senare blir vinröd.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 23:06

Michael, inte långt ifrån där du var med växer blodriska men kraftigt blånande sft som blir ärggrön vid kokning!

0

Michael Krikorev

20 aug 2008 kl. 23:06

På din senare bild kan man ana att saften är orange (ovanför skivorna). Har själv aldrig sett en så blå riska! Var i Sverige fann du den? I vilken miljö?

0

Birgitta F

20 aug 2008 kl. 23:08

heter blodriska Lactarius quitecolor ??

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2008 kl. 23:10

Skulle givetvis stå: “med kraftigt blånande saft…”
Är nog sovdax nu!

0

Michael Krikorev

20 aug 2008 kl. 23:11

Janett.. såg först nu att du redan hade namngett den i rubriken. Vacker art!

Birgitta, blodriskor är en grupp med flera olika arter, det finns åtminstone 5-6 arter blodriskor i Sverige.

0

Lactarius

Birgitta F

20 aug 2008 kl. 23:16

blev bara så förbryllad att via janettes namn inte hitta en enda bild….f .ö har dom inte behagat visa sig i Bohuslän ännu

0

Janett

20 aug 2008 kl. 23:19

Hej Michael,
Enligt Mykologisk Tidskrift nr2/2007 sidan 29 är den tämligen vanlig ute i Europa. Endast ett fåtal fynd i Sverige. Har fått den artbestämd av Naturhistoriska, har även rapporterat till artportalen, tror det var förra året eller året dessförinnan. Jag skulle ju kunna ta fram koordinaterna om du vill. Växer vid sidan av en gräsbevuxen stig vid Vätterns sandbankar strax utanför Jönköping.

0

Birgitta F

20 aug 2008 kl. 23:21

Jättespännande Janett
Stort grattis till något så ovanligt

0

Lactarius

Irene A

20 aug 2008 kl. 23:26

Den rätta stavningen är Lactarius quieticolor, och här är bilder av den:
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=674

Är det verkligen samma art??

0

Janett

20 aug 2008 kl. 23:29

Tack Birgitta,

jag visste faktiskt inte själv vad det var jag hade sprungit på och hade ett himla sjå innan jag fick reda på det. Den är underbart vacker indigoblå, bättre live än på fotot!

0

Lactarius

Janett

20 aug 2008 kl. 23:32

Hej Irene A,
Du har helt rätt med stavningen, jag är nog oxå trött nu.

0

klas jaederfeldt

21 aug 2008 kl. 00:49

jag har den i några skogar vid tullgan, men inte e den blåmjölkig, det är bara en amerikansk riska som är det, däremot har unga ex en blå hattöversida som växer bort, i snitt på äldre ex ser man att hatthud och en bit ner i köttet är blått

0

Lactarius queticolor

klas jaederfeldt

21 aug 2008 kl. 00:53

bild

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone