0 241 visningar

7 svar

Vad kan detta vara?

Helen

31 okt 2005 kl. 05:46

Hej
Var ute och letade efter Lysticka. Hittade några plus en vikaktig mjuk svamp med
brunorange tol på kanter och översida, samma form och storlek som Lystickan, på en låga av Hassel. Den var mjuk och reagerade med en röd-lila färgton med ammoniak, fast mest på utsidan av svampen. Dock inte riktigt samma lila färg som Lysticka. Vad kan detta vara????
Mvh Helen

0

klas jaederfeldt

31 okt 2005 kl. 08:01

antingen så har du hittat lysticka eller oxå så är det annan ticka som är angripen av Ascomyceten Hypomyces aurantius
Rödsnylting, denna svamp reagerar på Kalilut och Amoniak och blir rödlila

0

Bengt Sandh

31 okt 2005 kl. 18:03

Hej Helen!

Fattar nog inte riktigt ditt inlägg eftersom jag inte vet vad “vikaktig”, “brunorange tol” och “låga av hassel” betyder.

0

klas jaederfeldt

31 okt 2005 kl. 21:22

bengt, lågor snackar man om när det är träd som ligger, värre är det inte

0

Bengt Sandh

31 okt 2005 kl. 21:42

Tack för upplysningen, Klas. Betyder det samma med människor?
T.ex. Om Svea ligger, är hon då en låga?

I min tydligen obildade adekvata vokabulär ingår dessvärre inte tol och vikaktig men jag har efter att:
1) ha låtit publiken rösta
2) ha ringt en vän och
3) använt den sista livlinan 50/50
kommit fram till att orden betyder vitaktig resp. ton. Har jag vunnit nu och i så fall vad?

0

Helen

2 nov 2005 kl. 06:27

Hej Bengt,
Vet inte vem du är men vikaktig betyder vitaktig och tol var tangenter jag antagligen bara råkat komma åt när jag skrev. Eftersom jag hade mycket bråttom så hann jag inte rätta inlägget innan jag skickade det. Klas Jaederfelt verkade förstå att jag slarvat och gjort två felstavningar. Han gjorde inget väsen av detta felstav utan gjorde en korrekt tolkning av både vikaktig och tol utan problem. Dessutom gav han mig ett korrekt svar och det tackar jag Jaederfelt för!!
Mvh Helen

0

En himla massa färgade svampar....främst gula

2 nov 2005 kl. 13:13

Helen
Bengt ägnar mycket tid åt att märka ord…det är så viktigt att vårda språket förstår du. =)

0

Helen

2 nov 2005 kl. 17:20

Bengt,
Det här är väl ett svampforum…...
eller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone