0 250 visningar

10 svar

Blå spindling, vilken??

Alf Pallin

20 aug 2008 kl. 23:36

Den här vackert blå spindlingen hittade jag idag. En svamp växte tillsammans med många Karl-johan i ca 20 årig granplantering på mullrik bördig fd. brukad/odlad mark, blandskog tall gran asp i omgivningen, gammal fäbod. Lukt obetydlig och smak mild. Vid snitt blå i köttet som tonar i rosa efter en liten stund. Vill få hjälp med att artbestämma den.

0

Birgitta F

20 aug 2008 kl. 23:41

nu kommer Jan A vakna till igen
Jag säger bockspindelskivling

0

Irene A

20 aug 2008 kl. 23:43

Både utseende, beskrivning och miljö passar in på rodnande spindling, Cortinarius cyanites:

Ett bildexempel:
http://www.amo-nantes.com/Files/cortinarius_cyanites.jpg

0

Elisabeth jansson

20 aug 2008 kl. 23:52

Hej!

Visst är det rodnande spindling!
C.cyanites mycket vacker,det kan ta lite tid innan den rodnar!
Jag har den i flera skogar här!

0

Irene!

Elisabeth jansson

20 aug 2008 kl. 23:56

Hej!
Din bild ser ut som en Cortinarius cumatilis,blev det rätt?

0

Irene A

20 aug 2008 kl. 23:58

Tjusig kollekt, Elisabeth!
Lite Marklund-stuk på upplägget, tycker jag :-)

0

elisabeth

Birgitta F

20 aug 2008 kl. 23:59

betydligt vackrare än min bockspindel

http://svampguiden.com/forum/visa/101982

0

elisabeth

Michael Krikorev

21 aug 2008 kl. 00:02

Jag håller nog med Elisabeth.. bilden som Irene hänvisar till ser mer ut som cumatilis än cyanites. Kanske felbestämd av den som lagt ut bilden?

0

Irene!

Irene A

21 aug 2008 kl. 00:04

Jag googlade och lånade länken till en av de få bilderna jag hittade, men kollade för dåligt!

Det är inte cumatilis (den har vit, cylindrisk fot), men ni har alldeles rätt i att det inte är cyanites heller - kanske terpsichores eller nåt…

0

Eliabeth jansson

´Det är en i svampklubben som vill fota så visst är det proffsigt man får passa på när de lagt upp svamparna.
Din bild är väl den här C.cumatilis

C.cumatilis

0

imponerad...

Birgitta F

av ert kunnande micke eloge

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone