0 244 visningar

13 svar

Behöver hjälp

Cicci

21 aug 2008 kl. 11:27

Vad är detta för en svamp. Hittade den under en gran.

0

Irene A

21 aug 2008 kl. 11:34

Fläckmusseron, Tricholoma fulvum.

0

Michael Krikorev

21 aug 2008 kl. 11:35

Hej Cicci, är den gul i fotköttet (som det ser ut på den sista bilden) kan det vara fläckmusseron.

0

Michael Krikorev

21 aug 2008 kl. 11:37

Du är snabb du Irene :-)

Har för mig att det även finns en annan närstående art beskriven, vet du nåt om den Irene?

0

Christian

21 aug 2008 kl. 11:40

Hej Cissi- Mycket karlJohan e de nu- plockade 120 st på 1 timme igår
:)

0

Michael Krikorev

21 aug 2008 kl. 11:47

Jag minns inte namnet.. det var säkert ingen nybeskriven art utan några misstänkta synonymer som finns i bakhuvudet. Tricholoma nictitans såg jag är synonymt med fläckmusseronen, men T. transmutans? Påminner om en fläckmusseron men saknar gult i fotköttet?? Någon som känner till den?

0

Irene A

21 aug 2008 kl. 12:07

Förra hösten var det väl som en annan art diskuterades. Franco Matli hade ett namn, men jag har också glömt vilket, förmodligen för att jag inte trodde riktigt på det…

T. nictitans, flavobrunneum och transmutans är ju gamla namn som numera anses vara synonymer till fulvum.
Men transmutans är knepig, på den satte man tidigt likhetstecken med ustale. Arten är beskriven från USA, så jag tror ändå inte att det namnet är aktuellt för svenska fynd.

0

Cicci

21 aug 2008 kl. 12:36

Tack för hjälpen. Jag trodde inte att det var fläckmusseronen eftersom den ska växa med björk och den här växte i knippen i en granskogsplantering.

0

Christian

Cicci

21 aug 2008 kl. 12:38

Hej där!
Har du överlevt sommaren :)
Jag har varit ute lite också och plockat mängder med Karl-Johan. Kan vi inte ta en sväng någon dag, jag är sjukskriven två månader till. Ring mig när du får tid.

0

Michael Krikorev

21 aug 2008 kl. 12:52

OK! misstänkte att det mesta var synonymer. Tack för svaret!

0

Cicci

21 aug 2008 kl. 12:58

Vadå synonymer, fattar inte

0

Micke

Cicci

21 aug 2008 kl. 12:59

Var för snabb när jag läste :)

0

Christian

Christian

21 aug 2008 kl. 14:01

Tja jag har lyckats radera alla mina telefonkontakter då mobilen varit trasig ring mig på mitt vanliga mobilnummer- så klart vi kan ut å plocka :)

0

Christian

Cicci

21 aug 2008 kl. 14:30

Jag ringer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone