Jag minns inte namnet.. det var säkert ingen nybeskriven art utan några misstänkta synonymer som finns i bakhuvudet. Tricholoma nictitans såg jag är synonymt med fläckmusseronen, men T. transmutans? Påminner om en fläckmusseron men saknar gult i fotköttet?? Någon som känner till den?
Förra hösten var det väl som en annan art diskuterades. Franco Matli hade ett namn, men jag har också glömt vilket, förmodligen för att jag inte trodde riktigt på det…
T. nictitans, flavobrunneum och transmutans är ju gamla namn som numera anses vara synonymer till fulvum.
Men transmutans är knepig, på den satte man tidigt likhetstecken med ustale. Arten är beskriven från USA, så jag tror ändå inte att det namnet är aktuellt för svenska fynd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.