0 579 visningar

11 svar

Tre frågor

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 12:21

Bild 1: Kan Karljohan vara såhär ljusbrun? Hittar inte någon annan svamp det kan vara.
Bild 2: Säg, säg, kan det vara skogschampinjon? Växte i blåsippsblad under gran. Granne med några läskiga vitfläckiga flugsvampar.
Bild 3: Sorry, dålig bild, men lägs granrötter växte detta. Kan det bli bolmkålssvamp av dem eller är det någon otäck fingersvamp?

0

Nina A

21 aug 2008 kl. 12:56

1.jag har plockat riktigt ljusa karl johan,gå på lukten :)
de ljusa jag hittat har vuxit i närheten till tallar istället för gran
vet inte var dina vuxit :)
2.tycker jag ser ut som blodchampinjon? Agaricus langei

jag är inget proffs så invänta svar från fler… (tycker bara det är så kul med frågesvamp)

0

Lilla My

21 aug 2008 kl. 13:00

Inte expert, men säger gallsopp (mörkt ådernät och rosaaktigt porlager) på bild 1, eventuellt Skogschampinjon eller Blodchampinion på bild 2, och Njaaaa? på bild 3, eftersom det är en lite luddig bild… Små blomkålssvampar brukar vara lite brunare än den färdiga, stora svampen, så jag vågar inte säga att det är en sån. De jag hittar varje år växer på tallrot, och ser lite annorlunda ut, men invänta fler svar, för jag vet inte allt.

0

Lilla My

21 aug 2008 kl. 13:02

Ska förtydliga mig: bild 1 svampen till vänster har ett lite mörkare ådernät på ena sidan, men det kan vara den dåliga upplösningen på min skärm också som spökar, för jag får lite fel på färgerna ibland.

0

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 13:13

Gallsopp skall ju ha rodnande porlager och det har de här definitivt inte. Det är gult. Tycker också att gallsopp verkar ha smalare fot än kallar och brunsoppar. Det har ju de här absolut inte heller.

0

Irene A

21 aug 2008 kl. 14:09

1. Håller med om att den ser mysko ut på flera sätt: formen på foten och infästningen mot hatten, och hattkantens struktur.
Karljohan brukar ha ännu ljusare brun hatt med nästan vit kant, och ha väldigt slät hatthud. Den är har mer gulaktig kant och ser lite fibrig ut.

Den ser ut att ha växt med ek. Mycket tyder på Boletus aereus, tycker jag. Frågan är om den kan vara så ljus.. Har du möjligtvis någon bild som visar mer av hattytan? 

2. Tycker jag ser ut som skogschampinjon.

3. Lite svårt att urskilja, men nog ser det ut som en Ramaria av något slag. Så otäck är den väl inte, men kan vara svårbestämd.
Blomkålssvampen är parasit på tall.

0

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 15:04

Vad är Boletus aereus?
Det fanns fler med de färgerna som hade oval fot. Kan det vara två eller tre ihopväxta som på bild 1?
På bild 2 ser man den tillsammans med vanlig karljohan. Men du skriver att karljohan har ljusare hatt?
På bild 3 är det väl en gallsopp? I såfall blir jag glad, för då ser jag ju skillnad.

0

Tre frågor-tillägg

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 15:13

1) Hur vet jag 100% att det är skogschampinjon och inte ngt farligt?
2) Det jag tror är gallsopp luktar inget vidare.
3) I min svampbok (Mossberg m fl) verkar sammetssopp stämma med mina ljusbruna svampar. Men i databasen har de alldeles för smal fot. Vem skall man tro på?
4) Ramaria verkar stämma när jag googlar på den. Tyvärr!!

0

Irene A

21 aug 2008 kl. 17:19

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på dina följdfrågor..
Boletus aereus räknas till stensopparna, men med med mörk, finluden hatt, tidigt gulnande rörlager och mer cylindrisk fot än de andra, och ska växa i ädellövskog. Jag har ingen erfarenhet själv av den arten, därför undrade jag också om den kunde vara så ljus.
Kanske någon annan kan reda ut detta..?
Den du har på bild liknar iaf inte de karljohan som jag är van vid, inte finluden stensopp heller.

På din sista bild kan jag bara konstatera att det inte är en gallsopp..

Vad beträffar champinjonerna på bilden, så är det 100% säkert att det inte är något farligt. Med tanke på storleken lutar det mest åt skogschampinjon (enda alternativet är någon blodchampinjon som är lika bra matsvamp), men vad det är nästa gång du hittar något, kan jag inte garantera.
De giftiga champinjonerna är i regel gulnande, ingen rodnande. Men fortsätt gärna visa bilder tills du har lärt dig känna igen dem själv.

0

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 17:57

Tack Irene för alla dina svar. Det torde i alla fall vara ngn sopp man kan äta, så jag skivar ner den och torkar. Den växte i blandskog, men inga ekar. Mer asp och björk, kom upp ur löven, precis som kallarna.
Icke-gallsoppen luktar i alla fall illa - kanske en dålig björksopp!

Jätteglad för champinjonerna i alla fall, det har jag aldrig hittat förr!
Tack igen1

0

svampstaff

22 aug 2008 kl. 01:01

visst är det en blomkålssvamp på bild 3..så ser mina ut och smakar förträffligt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone