0 229 visningar

12 svar

Vad är detta?

Therese, Uppsala

21 aug 2008 kl. 12:38

En händelserik dag i skogen blev det. Stötte på en älg, till saken hör den att jag inte gillar att gå själv i skogen för där bor det ju djur. Idag trotsade jag min rädsla och gav mig ut på egen hand. Och naturligtvis stötte jag på skogens största invånare. Jag sprang för livet! Lite lycka blev det iallafall i form av en svampkorg med lite gott och blandat. Bla hittade jag den här som jag tyckte såg spännande ut. Men Vad är det? Det rinner ut vit mjölk när man skär i den.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 12:42

Oj en riktig delikatess, Mandelriska,luktar o smakar skaldjut. Kräver lång tillagningstid min 20 min. Dillstuvad mums!

0

Pia

21 aug 2008 kl. 12:44

Din lyckost, du har hittat en mandelriska. Lukta på den så känner du lukten av skaldjur, och smakar lika gott.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 12:44

Skaldjut ??????? Ska vara skajdjur. Det brukar rinna mycket vit saft, inget att bry sig om, men akta kläderna.

0

Therese, uppsala

21 aug 2008 kl. 12:47

Kul! Men hur gör jag med den nu då? Om jag ska frysa in den?

0

Tina

Cicci

21 aug 2008 kl. 12:48

He, he Tina. Är du trött idag. Kolla din stavning på det du ändrade, fniss.

0

Therese, uppsala

21 aug 2008 kl. 13:03

Om jag vill äta den ikväll, hur gör jag med den nu? Ska den förvällas? Sen in i kylen? Jag har ju delat den på mitten så jag kan väl inte låta den vara till ikväll? Tacksam för svar! Spännande att få smaka en sån delikatess.

0

Tina

Geraldine

21 aug 2008 kl. 13:09

:)))

0

Tina

Michael Krikorev

21 aug 2008 kl. 13:15

Mandelriskan är väldigt kompakt. Om du skär den i tunna, tunna skivor som sedan får puttra i lite grädde, gärna med färsk dill så får du en fin stuvning/sås i krustader eller till någon fiskrätt. Förvällning är inte nödvändig.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 13:34

Har ni aldrig sett skajdjur ????
Det är små  trevliga mysdjur sydda av konstläder-skaj. Så det så ;))))

0

Cicci

21 aug 2008 kl. 13:37

:) Du är rolig.

0

Tack

Therese, uppsala

21 aug 2008 kl. 14:46

Har nu gjort en stuvning med grädde och dill. Smakar fantastiskt. Ser fram emot att få bjuda familjen på middag. Tack för hjälpen.

0

Tack

Geraldine

22 aug 2008 kl. 02:40

Hoppas att det smakade gott!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone