Förra hösten fick jag en stor kartong med Trattkantareller av en van svampplockare. Jag rensade dem själv och upptäckte en Toppig giftspindling bland godsakerna. Jag slängde bort den och frös in Trattisarna. Tänk om jag missat någon… Vågar man äta dem? Hur farlig är giftspindlingen? Känns inte så kul att slänga bort allt men samtidigt vill jag inte riskera något. Tacksam för svar
Jag hittade tyvärr giftspindlingen i botten på kartongen och jag trodde ju att jag rensade “säker” svamp eftersom jag fått den av en van plockare. Jag kan ju ha missat nån liten rackare. Giftspindlingen är ju inte speciellt lik trattisarna egentligen och jag kände igen den därför att jag brukar växtfärga med kanelspindelskivling. Det är lätt och helt ofarligt att plocka giftsvamp till detta ändamål ;-)
Tack för svaren (svampen slängs efter ett år i frysen)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.