0 1278 visningar

30 svar

Karl Johan -ta tillvara

zahra

21 aug 2008 kl. 14:43

Vi som har vrit ute i skogen har nu nästan alla konstaterat att det finns masssor av Karl Johan - frågan är vad gör ni med alla ?  Hur torkar ni som intehr torkmaskin - jag har haft på kökshandukar - gillar inte tidning då det ofta fastnar på svampen - gallero en kallborsfläkt o en varmkupe värmare- det tar massa tid o torka o dom ser nästan lite “bakade ” ut.

0

Jea

21 aug 2008 kl. 14:49

Jag har de sista 2 dagarna torkat mina i varmluftsugn på 70 grader och en träslev emellan ugn och lucka. Jag har två galler med smörpapper på, där jag lagt de skivade bitarna. Det verkar ha gått perfekt. Nu skall dom bara få lufttorka ett tag så jag kan lägga dom i burkar.

0

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 16:52

Jag kör också varmluft till en början, men bara 40 grader har jag läst. Sedan får de sluttorka ovanför kyl o frys. Smörgåspapper funkar bra också.

0

Birgitta F

21 aug 2008 kl. 19:15

Jag “byggde” en tork igår
Elfabackar och en bordsfläkt
Tog mindre än 10 timmar att få allt torrt

0

Irene A

21 aug 2008 kl. 19:52

Kul Birgitta, jag har planerat att göra en liknande modell, fast med skivor på sidorna och myggnät i botten på korgarna istället för tidningar, och fläkten på golvet framför. Det tror (hoppas) jag blir ännu effektivare.

0

Birgitta F

21 aug 2008 kl. 19:56

Jag ska köpa myggnät , hann bara inte idag men det fungerar finfint
Fläkten vrider sig oxo

0

Josan

21 aug 2008 kl. 20:16

jag torkar dom ovanför kylen där har jag ett skåp som blir varmt jag lägger dom i stor flätad brödkorg

0

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 20:50

Tänkte också nämna skåpet ovanför kylen. Det är ett utmärkt ställe att torka svamp på.
Läste detta i någon av mina svampböcker.
Byt ut hyllorna mot trådhyllor med myggnät i botten.
Mvh

0

Tanja V

21 aug 2008 kl. 21:01

Jag lägger “spetsgardintyg” i trådkorgar (typ Elfa), ställer dem på lavarna i bastun och ställer in en kupévärmare på mellanvärme. Torkar fint över natten.

0

zahra

22 aug 2008 kl. 07:55

Tack snälla för alla tips !

I natt harjag haft   dom på ett stålnät med kökshandukar - har inget myggnät än - med fläkt - den har stått i ca 14 timmar o inte torra än… skivade ganska tunna.

förra omgången försökte jag torka med kupevärmare - men dom blev nästan som kokta .

Idag inköp av myggnät !

0

Zahra

Karin Hedén

22 aug 2008 kl. 08:32

Tag bort den fuktiga handduken och lägg dit en torr…

0

ullis

22 aug 2008 kl. 08:38

Jag har en följdfråga till detta inlägg: jag torkar mina k-j på tidning som jag lägger ut på värmegolvet i badrummet. Men det känns inte som de blir riktigt torrt, de är lite “sega”, trots att de legat länge. Ska de vara det, eller brukar de bli lika snustorra som trattisarna? Iså fall, vad gör jag för fel?
Tacksam för svar.

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 09:57

Ullis, det kan bero på hög luftfuktighet att svamparna inte blir riktigt torra. Har också upplevt det vid varm och fuktig väderlek. Det kanske inte blir riktigt torr luft i badrummet heller. Samla ihop svamparna och låt dem eftertorka på något torrare ställe i så fall.

0

Jea

22 aug 2008 kl. 10:01

Jag torkade i natt igen en hög i ugnen, fast då på 40-50 grader. Dom torkade perfekt och jag ser ingen skillnad på dom som jag torkat på 70 grader.(inlägg ovan)De jag torkade nu sist var blötare än de jag torkat tidigare, men det gick bra.

0

zahra

22 aug 2008 kl. 22:09

Torka på tidningar eller handdukar som jag gör ?  Visst suger tidningarna åt sig mer fukt men jag får ofta lite papper som fastnar på svamparn a- vilket inte är så  kul om man får med tidning i tillagningen- ingen annan som drabbas av det ?

Nu har jag torkat en omgång med vanlig bordsfläkt - mkt bättre än kupevärmaren !

O sist - någon som torkar i vanlig ugn o har bra resultat?

0

Birgitta F

22 aug 2008 kl. 22:46

med myggnät i hyllorna fungerar det nu strålande

0

Robban

22 aug 2008 kl. 22:52

Om man har tillgång till en rök så borde det gå att röka svampen. Har aldrig hört någon som provat men det borde gå. Kanske det tar svampen en dimension högre, vad vet jag. Det var bara en tanke jag fick.

0

Språkpolisen

23 aug 2008 kl. 00:27

Zahra!

Vad i allsin dar betyder “gallero en kallborsfläkt o en varmkupe värmare”? Om du är invandrare är det helt OK men om du är vuxen svenskfödd borde du fundera över hur man ska formulera sig så att folk förstår. Inget illa menat men det är aldrig fel att skriva så att vanligt folk förstår.

0

Språkpolisen!

Elisabeth jansson

23 aug 2008 kl. 00:42

Hej!
Har du inget annat roligt för dig än att anmärka på hur folk skriver Jag förstår vad Zahra menar hon kanske är dyslektiker eller snubblat på tangenterna!

0

Språkpolisen!

Språkpolisen

23 aug 2008 kl. 01:09

Jag är själv dyslektiker och har svårt att förstå men du kan kanske jälpa mig att översäta

0

Språkpolisen!

Robban

23 aug 2008 kl. 01:11

Tråkigt!

0

Språkpolisen!

Elisabeth jansson

23 aug 2008 kl. 01:25

Jag tror inte att du är dyslektiker utan gillar att märka ord för om du hade varit det då hade du frågat vad som menades med det som du anmärkte på men jag kan översätta då jag har en son som är dyslektiker
Skriv gärna med ditt eget namn i fortsättningen!
Galler och en kall bordsfläkt och en varm kupé värmare.
Tror inte att du kallat dig språkpolis om du var dyslektiker!

Ha en bra svampdag!

0

Lotta Fahlén

23 aug 2008 kl. 01:50

På snöre! Trä skivad svamp på kraftig tråd, häng där det finns plats.

0

hanna

23 aug 2008 kl. 09:29

torkskåpet till tvätten fungerar jättebra, om man har något.
Jag försökte torka smörsopp i bastun (utan värme), men den blev möglig och luktade illa

0

Språk

zahra medzeta , uppsala

27 aug 2008 kl. 14:00

Efter att ha fått svar så har jag inte varit in på ngr dagar här o läst men sprang på en bekant som refererade språkpolisens inlägg.
Ja kan bara säga att jag ler roat o njuter av mina torkade o färska Karl Johan !! torkade på det ena o andra sättet från alla goda råd här.Det var det viktiga i sammanhanget !

Jag får hoppas att även språkpolisens svamp smakar bra om än jag tror en sån attityd i livt lät kan en bismak i munnen på det mesta.

0

Språkpolisen!

GretheF Skåne

27 aug 2008 kl. 20:05

Och jag som är Dansk kan skriva fell många gångar språken är för lika .då blir man nervös om man vet språkpolisen är där ute , låt os inte bli personliga

0

Språk

Peter, Linköping

28 aug 2008 kl. 13:21

Jag skall testa att confitera KJ-svamp, enligt:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&Artikel=1501863

Tidigare har jag confiterat champinjoner, och gjort svampkaviar på det. Supergott. Verkligen.

0

Karl Johan

PiaFia

28 aug 2008 kl. 16:50

Är det bara jag som fryser in mina?

0

Svampefeller

13 sep 2008 kl. 20:15

Karl-Johan kostar ungefär 1000 kr/kg på gatan i Italien….

Det som blir över är bara att säljare till svamp- och bär-handlare eller direkt till restauranger och delikatessaffärer.

0

Sussie

13 sep 2008 kl. 20:33

Om du har s.k. bärsåll: prova att skiva svampen tunt och lägg dem där. Det räcker med att de ska ligga luftigt (har mina bärsåll i både vardagsrum och kök). Har aldrig misslyckats och bärsållen är hyfsat billiga.

0

C

13 sep 2008 kl. 21:06

Ett svar på en tidigare fråga om lyckade resultat i ugn. Jag brukar torka svamp i myggnätsformar och fläkt, och för att ingen fukt ska gömma sig någonstans så eftertorkar jag svampen i ugn, med luckan på glänt i ca 15 min på 50 grader. Fungerar bra här

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone