Vi som har vrit ute i skogen har nu nästan alla konstaterat att det finns masssor av Karl Johan - frågan är vad gör ni med alla ? Hur torkar ni som intehr torkmaskin - jag har haft på kökshandukar - gillar inte tidning då det ofta fastnar på svampen - gallero en kallborsfläkt o en varmkupe värmare- det tar massa tid o torka o dom ser nästan lite “bakade ” ut.
Jag har de sista 2 dagarna torkat mina i varmluftsugn på 70 grader och en träslev emellan ugn och lucka. Jag har två galler med smörpapper på, där jag lagt de skivade bitarna. Det verkar ha gått perfekt. Nu skall dom bara få lufttorka ett tag så jag kan lägga dom i burkar.
Tack snälla för alla tips !
I natt harjag haft dom på ett stålnät med kökshandukar - har inget myggnät än - med fläkt - den har stått i ca 14 timmar o inte torra än… skivade ganska tunna.
förra omgången försökte jag torka med kupevärmare - men dom blev nästan som kokta .
Idag inköp av myggnät !
Jag har en följdfråga till detta inlägg: jag torkar mina k-j på tidning som jag lägger ut på värmegolvet i badrummet. Men det känns inte som de blir riktigt torrt, de är lite “sega”, trots att de legat länge. Ska de vara det, eller brukar de bli lika snustorra som trattisarna? Iså fall, vad gör jag för fel?
Tacksam för svar.
Ullis, det kan bero på hög luftfuktighet att svamparna inte blir riktigt torra. Har också upplevt det vid varm och fuktig väderlek. Det kanske inte blir riktigt torr luft i badrummet heller. Samla ihop svamparna och låt dem eftertorka på något torrare ställe i så fall.
Torka på tidningar eller handdukar som jag gör ? Visst suger tidningarna åt sig mer fukt men jag får ofta lite papper som fastnar på svamparn a- vilket inte är så kul om man får med tidning i tillagningen- ingen annan som drabbas av det ?
Nu har jag torkat en omgång med vanlig bordsfläkt - mkt bättre än kupevärmaren !
O sist - någon som torkar i vanlig ugn o har bra resultat?
Zahra!
Vad i allsin dar betyder “gallero en kallborsfläkt o en varmkupe värmare”? Om du är invandrare är det helt OK men om du är vuxen svenskfödd borde du fundera över hur man ska formulera sig så att folk förstår. Inget illa menat men det är aldrig fel att skriva så att vanligt folk förstår.
Jag tror inte att du är dyslektiker utan gillar att märka ord för om du hade varit det då hade du frågat vad som menades med det som du anmärkte på men jag kan översätta då jag har en son som är dyslektiker
Skriv gärna med ditt eget namn i fortsättningen!
Galler och en kall bordsfläkt och en varm kupé värmare.
Tror inte att du kallat dig språkpolis om du var dyslektiker!
Ha en bra svampdag!
Efter att ha fått svar så har jag inte varit in på ngr dagar här o läst men sprang på en bekant som refererade språkpolisens inlägg.
Ja kan bara säga att jag ler roat o njuter av mina torkade o färska Karl Johan !! torkade på det ena o andra sättet från alla goda råd här.Det var det viktiga i sammanhanget !
Jag får hoppas att även språkpolisens svamp smakar bra om än jag tror en sån attityd i livt lät kan en bismak i munnen på det mesta.
Jag skall testa att confitera KJ-svamp, enligt:
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&Artikel=1501863
Tidigare har jag confiterat champinjoner, och gjort svampkaviar på det. Supergott. Verkligen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.