Hej! Jag är en glad svampamatör (har bara plockat kantareller innan)som tänkte börja att plocka soppar med… Nu har jag hittat massor med vad i mitt tycke ser ut som Carl-Johan eller någon av de andra som benäms ädel o sammetssoppar (men definitivt inte Eldsopp el. Djälvulssopp)De stora exemplaren är jag väldigt säker på att de är Carl-Johan, men de mindre är ljusa på undersidan. Så då verkar det som enda mindre goda soppen som det kan vara är Gallsopp. Nu undrar jag om man känner den äckliga smaken när svampen är rå? Kan jag provsmaka lite på varje svamp när jag rensar, för att vara säker på att jag inte plockat fel? Finns det något annat kännetecken på gallsopp? Vore ju tråkigt att behöva slänga allt, för att en sån rackare kommit med. Vore supertacksam om någon har något tips!
I mitt tredje inlägg under Tre frågor har jag en bild på vad jag tror är gallsopp, den luktar inget vidare, men den ser inte ut som på bilden i Tinas inlägg.
Jag reagerade på att den dels hade smalare fot än KJ, dels var liksom mer jämngrå i färgen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.